„Nestačí jednou za týden zajít do posilovny. Lepší je denní pohyb, rychlá chůze, cyklistika, plavání. Stačí denně 30 minut intenzivnějšího pohybu a přispějeme ke svému zdraví,“ soudí doktor Jakub Malý, soukromý pražský internista.

Lékaři z Floraporady, která se zaměřuje na zdravý životní styl, tvrdí, že nedostatek pohybu je, stejně jako např. nezdravé stravování, jedním z rizikových faktorů srdečně-cévních onemocnění, cukrovky, řídnutí kostí a při nadměrném příjmu energie může vést k obezitě.

Pohyb totiž zlepšuje srdeční činnost, krevní oběh a reguluje krevní tlak. Spolu se zdravou stravou snižuje i hladinu „zlého“ LDL cholesterolu v krvi a zároveň zvyšuje hladinu „hodného“ HDL cholesterolu v krvi.

Díky pohybu klesá i hladina krevního cukru. Pravidelný pohyb zvyšuje výkonnost imunitního systému, a tedy i obranyschopnost celého organismu.

Pravidelným pohybem narůstá svalová síla, zlepšuje se svalové napětí a koordinace pohybu vůbec, čímž se snižuje výskyt bolestivých svalových a kloubních obtíží. Pohyb je prostředkem pro odstraňování psychické únavy – je určitou formou tělesné i duševní rekreace.

Lékařská tři O 

Platí, že není důležité pouze se hýbat, ale také vědět, jak se hýbat. Optimální pohybová aktivita by měla odpovídat následujícím kritériím. Lékaři ji označují jako „tři O“.

  • Optimální frekvence znamená, že bychom si měli na méně náročnou fyzickou aktivitu trvající alespoň 30 až 45 minut najít čas minimálně 5krát týdně. Pokud se stane součástí našeho každodenního režimu, samozřejmě to bude ještě lepší.
  • Optimální intenzita – měla by probíhat při optimální tepové frekvenci. Tu v závislosti na cíli stanovíte jedním z následujících vzorečků:

X pohybová aktivita pro zdraví: 0,6 x (220 – věk) + TFk. TFk = klidová tepová frekvence za 1 minutu. Změříte ji bezprostředně po probuzení, nejlépe pohmatem na vřetenní tepně na zápěstí nebo na krku.

X pohybová aktivita pro zvyšování tělesné kondice 0,7 x (220 – věk) + TFk.

  • Optimální typ sportování je takový, který odpovídá zdravotního stavu. Nejvhodnější je svižná chůze, nordic walking, běh, jízda na kole atd.