Agentura profesního poradenství pro neslyšící (APPN) pomohla vyvinout novou službu tlumočení přes internet prostřednictvím webkamery.

"Neslyšící tak mohou lépe komunikovat svým mateřským znakovým jazykem, nemusejí jen psát sms nebo e-maily. Stejně jako my slyšící často potřebujeme rychle něco telefonicky zařídit, tak mohou dnes neslyšící (díky rozšíření nových technologií) využívat podobnou komunikační metodu,“ vysvětluje Zuzana Silovská, tlumočnice českého znakového jazyka.

Pomáhá vyhnout se nedorozumění

Princip online tlumočení je pak velmi jednoduchý - neslyšící se přes internet spojí s tlumočníkem s použitím webové kamery a tlumočník se spojí telefonicky s požadovanou slyšící osobou (zaměstnavatel, lékař, úředník…). Pak probíhá běžný tlumočený hovor.

Slyšící i neslyšící strana se vyhne nedorozumění, každý komunikuje svým jazykem a vše se velmi elegantně a rychle vyřídí. Výhoda je v tom, že tlumočník je k dispozici okamžitě, není třeba se s ním domlouvat na volném termínu a čekat, až dorazí na místo tlumočení.  

Na začátku, ve zkušebním provozu, byla služba otevřena jen klientům APPN a tématům týkající se oblasti zaměstnání. Od nového roku je služba nabízena široké veřejnosti pro jakoukoliv oblast tlumočení. V současné době se zájem o službu stále zvyšuje a proto se uvažuje o rozšíření služeb, například prodloužení služby až do večerních hodin.  Více informací o této službě naleznete na www.appn.cz