Vyznavačem zdravého životního stylu, který zahrnuje cvičení s trenérem a dodržování zásad zdravé výživy, je pro někoho možná překvapivě i zpěvák kapely Tři sestry Lou Fanánek Hágen. Už šest let cvičí s profesionálním trenérem a snaží se stravovat podle předepsaného jídelníčku. Přiznává ale, že dodržování všech zásad a rad není vždycky jednoduché, zvlášť co se týká jídla.

„Ono to vždycky nejde,“ směje se. „Mám občas takovou vlnu, kdy si říkám, proč by se měl člověk trápit, nebo mám strašnou chuť k jídlu. Pak zase přijde období, kdy se to zredukuje,“ dodává.

Z diety byl ekzém

Dřív než se Fanánek svěřil do rukou profesionálnímu trenérovi, snažil se na své kondici pracovat sám. „V osmnácti devatenácti letech jsem začal mít problémy s nadváhou. Až v osmadvaceti jsem přestal jíst, což byl první krok. Začal jsem jezdit na kole a pak následovala posilovna, kam jsem chodil sám. Po různých chybách se mi podařilo zhubnout.“

„Poté co jsem si nechal upravit jídelníček, jsem zjistil, že v tom mém původním bylo něčeho málo. V úplně nejkrutější fázi se mi objevil ekzém. V té době jsem opravdu nejedl skoro nic. Zhubl jsem pětadvacet kilo za pět měsíců, což vlastně bylo úplně špatně. Moje jídlo za den byla jen zelenina na vodě,“ dodává. Dietologové samozřejmě tvrdí, že důležitá je skladba jídelníčku a taky jeho rozložení během dne. „Upravili jsme moji dietu tak, aby se dala konstantně držet a nevyvolala nic špatného.“

Trenér a produkt manager wellness centra Vladimír Hirka cvičí s Fanánkem šest let a říká o něm: „Jeho výchozí stav byl relativně špatný jak z hlediska nadváhy, tak z hlediska špatného způsobu života, ale i s tímhle extrémním klientem se dá pracovat a úspěšně.“

Podle Hirky je úspěšnost programu, který si klient zvolí, závislá především na čase a energii, již je klient ochoten obětovat. Wellness by se dalo asi nejlépe popsat jako kombinace zdravotně rehabilitačních komponentů a cvičení, tedy věcí, které by měly pomoci fyzickému a psychickému zdraví.

Výsledky tréninku se dostavily

Centrum, do kterého Fanánek dochází, nabízí kromě trenérů, dietologů i programy aktivní relaxace, jako je výuka tai-či, také meditace či relaxaci pomocí hudby. I takový program, který má klientovi zajistit duševní zdraví, se dá ušít na míru. Frontman punkové kapely Tři setry ale říká: „Pro mne je relaxace alkohol a vypnutí na večírku a v hospodě. Jako terapii beru také pravidelné cvičení.“

Výsledky dlouhodobého tréninku si ale pochvaluje. „Přinesl mi celkovou odolnost. Pamatuji si, že jsem dřív nevydržel ani sedět sto kilometrů v autě. Bolela mě záda a bederní páteř. Teď vydržím celý den na motorce. Mám mírnou skoliózu a strečinkem a cvičením problémy úplně ustaly.“
Správným cvičením se posílí takzvaný svalový korzet, soustava břišních a zádových svalů. „I metabolismus je plnohodnotnější, když máte svalovou hmotu. Moji vrstevníci jsou zchátralejší a spíš menšina je v lepší formě,“ hodnotí svůj stav třiačtyřicetiletý zpěvák.

Fanánek sportuje i přesto, že přišel při nehodě o nohu. Jako handicapovaný sportovec se se svým osobním trenérem připravoval i na paralympiádu, které se chtěl zúčastnit jako vzpěrač. „Soustředili jsme se na silový trénink, hodně jsem jedl, abych nabral,“ říká.

Nakonec se do kvalifikace neprobojoval. „Do limitu 167 kilo, který byl pro kvalifikaci povinný, mi chybělo nějakých deset kilo,“ dodává Fanánek. Roční trénink a vítězství v jihočeském poháru vzpěračů považuje za zajímavou zkušenost.

Čas a peníze

Trénink a doplňkové služby samozřejmě nejsou nejlevnější záležitost. Pokud začnete prostě chodit cvičit s profesionálním trenérem, tak při frekvenci dvou hodin týdně obvykle platíte něco kolem tří tisíc za měsíc. Ostatní služby se ale hradí zvlášť, ceny se pohybují v řádech několika set korun za návštěvu.

Dietologové většinou doporučují konzultaci jednou za dva měsíce. Frekvence rehabilitačních masáží závisí na zdravotním stavu klienta. Firmy nabízejí také balíčky služeb, díky kterým i něco ušetříte.

Názory na to, za jak dlouho už ve vypracovaném programu budete moci pokračovat sami a nebudete potřebovat ani trenéra, ani dietologa, se různí. Minimum by měly být čtyři měsíce, během kterých je možné naučit se, jak si cvičením neubližovat, správné držení těla a jak zvyšovat zátěž. Někteří trenéři vám ale doporučí, abyste s nimi zůstali až jeden rok.

Markéta cvičí pod vedením Lindy Brabcové-Nagyové.

Markéta cvičí pod vedením Lindy Brabcové-Nagyové.

FOTO: Petr Horník, Právo

Trenérkou díky problémům s obezitou

„Osobní trenérkou jsem se rozhodla stát poté, co jsem se sama díky cvičení zbavila problémů s obezitou. Shodila jsem dvacet osm kilo,“ říká trenérka Linda Brabcová-Nagyová, pak hned nechá svou klientku zvednout nad hlavu overball a zkontroluje její držení těla.

„Mně cvičení pod vedením profesionála pomohla a uvědomila jsem si, že by mě bavilo pomáhat ostatním ženám se správným hubnutím a procvičováním problémových partií,“ dodává.

Péče o tělo ale není už jen věcí osobního trenéra. Cvičitelé často spolupracují s dietology, chiropraktiky, ale také čínskými lékaři, kineziology a lidmi zabývajícími se relaxací a meditováním. „V dnešní době spíše klesá zájem o tréninky, kde by šlo hlavně o nabírání svalové hmoty, lidé se spíš chtějí cítit dobře a zdravě,“ říká majitelka fitness společnosti Miroslava Vošická.

A Linda dodává: „Trénink je ze začátku zaměřen na kvalitní držení těla, protažení zádových svalů, které jsou ztuhlé a zkrácené. Je to tím, že většina lidí dneska pracuje u počítače.“

Cítím se prostě líp

Výhodou individuálního cvičení je samozřejmě to, že se nemusíte srovnávat s ostatními cvičenci a trenér se plně přizpůsobí vašim možnostem a vašemu tempu. Nabídka firem, které s vámi budou pracovat na zlepšení vzhledu a kondice, je velká. „Tréninkové centrum jsem si našla na internetu. Poté jsem absolvovala vyšetření na interně a u fyzioterapeuta,“ říká Markéta.

Markéta je vědecká pracovnice, zabývá se vzácnými tisky z šestnáctého století, a jako mnoho lidí začala mít problémy se zády. „Ke třicítce mi začaly ochabovat svaly. Kalanetika a plavání mi už prostě nestačily.“ Markéta začala cvičit s trenérkou dvakrát týdně, nedávno se ale rozhodla, že přidá ještě třetí trénink. „Po tréninku se cítím prostě líp a myslím, že se mám i radši,“ vysvětluje hlavní důvody toho, proč má do cvičení chuť.

Posilování na strojích není vhodné pro seniory ani pro děti a adolescenty. Trenéři jsou ale schopni přizpůsobit se i jim a sestavit vhodné cvičení podle věku. Trénink je založen na práci s vahou vlastního těla. Jde spíš o rehabilitační cvičení, ale podle trenérů se dá pro děti udělat i zábavnější formou. „Při cvičení se seniory musíte počítat i s jejich zdravotními obtížemi, často mívají třeba vysoký tlak", říká Vladislav Hirka.

Markéta cvičí podle plánu třikrát týdně.

Markéta cvičí podle plánu třikrát týdně.

FOTO: Petr Horník, Právo

Východní metody v posilovně

Narůstající obliba nejrůznějších vlivů z východní kultury se dostává i do posiloven. Jako součást cvičení vám často naordinují relaxaci v podobě tai-či nebo jógy. Ani různé formy meditace v nabídce nechybí.

Řada firem spolupracuje s čínskými lékaři, kteří své klienty zařadí do čtyř typů, podle jejich životní energie, a doporučí správnou stravu. Studený typ musí své tělo ohřívat horkými nápoji a i po ránu by měl jíst něco teplého. Horký typ by se naopak měl vyvarovat kořeněných, smažených a pečených jídel. Suchý typ by se měl rozhodně vyhýbat tvrdému alkoholu.

Problémy se zády a bolesti hlavy by zase měla vyřešit akupunktura. Mirka Vošická spolupracuje i s kineziology, kteří z vás dokážou sejmout nejrůznější psychické bloky získané v průběhu života. „Když jsem poprvé přišla ke kineziologovi, cítila jsem se jako u šarlatána, ale díky této metodě se mi podařilo otěhotnět, proto ji svým klientům doporučuji,“ dodává.

Špatný postup může tělu uškodit

Majitelé posiloven i trenéři se shodují na tom, že klientela v posilovnách se za posledních patnáct dvacet let značně proměnila. Už v nich nedominují kulturisté a sportovci, ale fungují pro širokou veřejnost. „V dnešní době chodí spousta lidí, kteří prostě chtějí lépe vypadat, ale často cvičí špatně. Bohužel i dost trenérů cvičí špatně,“ říká Mirka Vošická.

Muži se soustředí jen na posílení bicepsů, přetěžují se a zanedbávají posílení zad. Ženy naopak chtějí mít hezký zadeček a bříško a nepřemýšlejí o tom, že by měly posílit záda a ruce.

Mnoho návštěvníků posiloven zanedbává strečink, který je podle trenérů klíčový, pomáhá lepšímu výkonu, a pokud klient už zvedá větší zátěž, právě strečink může zabránit zranění.

Jitka Asterová s trenérem Vladimírem Hirkou.

Jitka Asterová s trenérem Vladimírem Hirkou.

FOTO: Petr Horník, Právo

Jitka Asterová je na cvičení závislá

Herečka Jitka Asterová chodí cvičit se svým devítiletým synem Adamem. Svůj postoj ke cvičení popisuje jako závislost. Kombinuje ve cvičení jak styly, tak cvičitele. „Už léta cvičím s Helenou Jarchovskou na balónech a se svým trenérem cvičím tři roky v posilovně.“ Podle vlastních slov se musí alespoň čtyřikrát nebo pětkrát týdně vyblbnout.

Díky cvičení přestala Jitku bolet hlava. Jako mnoho lidí měla problémy s krční páteří. „Při tréninku totiž dáváme důraz na strečink,“ říká Jitka. Další sporty, kterým se věnuje, je ježdění na bruslích se svým synem a jízda na kole. Tu ale považuje spíš za relaxační část svého tréninku.

„Mám genetické sklony k přibírání, což si jako herečka nemohu dovolit,“ říká skvěle vypadající padesátnice Jitka. „Jídelníček je nedílnou součástí cvičebního programu, napsali mi ho hned na začátku, otázka ale je, jestli jsem ho dodržovala,“ směje se.

Kvůli lepšímu odbourání tuků musí Jitka jíst až hodinu po tréninku. „Řeším to tak, že si jídlo nosím s sebou.“ Přiznává, že jíst pětkrát denně, vyvarovat se některých jídel a dodržovat pravidla zdravé výživy není jednoduché.

Když tělo bolí, je to fajn

„Podle mě je cvičení jediná zdravá závislost, kterou si člověk může vypěstovat,“ říká Jitka. „Baví mě, když mě bolí tělo, když vyplavuje endorfiny. Mám také lepší pocit sebevědomí, a když se mi něco nepovede nebo dělám něco špatně, řeknu si – a co, vždyť chodím cvičit.“

Ke cvičení se jí podařilo přesvědčit dvě maminky spolužáků jejího syna. „Ze začátku nevypadaly na to, že by je cvičení mohlo zajímat, ale teď už chodí pravidelně,“ říká Jitka.

Její trénink probíhá tak, že se na deset minut rozehřeje na pásu nebo na kole, poté absolvuje důkladný strečink, cvičení na strojích a znovu strečink. „Nejméně mně baví posilovat ženské partie. Je to největší nuda,“směje se.

Cvičení by doporučila úplně každému. „Všichni, kdo chtějí začít, by se neměli zbytečně bát posiloven a posilovacích strojů ani toho, že se tam budou cítit hloupě. V dnešní době funguje spousta odborníků, kteří vás v tom nenechají,“ dodává Jitka.

„Cvičení je jediná zdravá závislost, kterou člověk může mít,“ tvrdí herečka Jitka Asterová, která si posilovnu, kolo nebo tělocvičnu nenechá ujít čtyřikrát až pětkrát týdně. Do své záliby zapojuje jak své děti, tak i známé.

„Cvičení je jediná zdravá závislost, kterou člověk může mít,“ tvrdí herečka Jitka Asterová, která si posilovnu, kolo nebo tělocvičnu nenechá ujít čtyřikrát až pětkrát týdně. Do své záliby zapojuje jak své děti, tak i známé.

FOTO: Petr Horník, Právo