Menopauza je spojena s vyššími riziky nejen osteoporózy ale i výskytem srdečně-cévních onemocnění. Velkou roli zde hraje i častá změna hmotnosti, která se podílí na celé řadě dalších rizik.

Nejčastější problém - obezita

Příčin změny hmotnosti může být více. Jednak jsou to hormonální změny a s nimi související změny nálad a poté také změny životního stylu způsobené například odchodem do důchodu, či osamostatněním potomků apod.

K obezitě pak nejčastěji dochází kvůli změně distribuce tuků, změně chutí a nedostatku pohybu. Protože obezita není způsobena pouze výše uvedenými biologickými příčinami, ale také důvody psychologickými a sociálními, nelze ji řešit pouhou dietou.

Odborníci ale i ženy upozorňují na ten fakt, že vyšší obsah tuku v těle či případná obezita může ženu i ochránit před osteroporózou - řídnutím kostí. Je to dáno tím, že se zvýšeným obsahem tukové tkáně je spojena přeměna mužských pohlavních hormonů vznikajících u žen v klimakteriu v nadledvinách, na estrogeny a současně nižší hladina tzv. SHBG hormonu, který tyto pohlavní hormony váže.

Toto je ale výhodou jen do hodnoty BMI 26 kg/m2, protože od uvedené hranice prudce stoupá riziko srdečně-cévních onemocnění. 

U některých žen v menopauze dochází k hromadění tuku v oblasti břicha (tzv. centrální obezita), se kterým je pak spojeno riziko dalších onemocnění. jako je například výskyt některých typů nádorů.

Skrytá a viditelná rizika

"Některá rizika spojena s menopauzou jsou zřejmá a viditelná, jako např. vzestup hmotnosti, některá pak doslova skrytá, např. změny hladiny lipidů, glykémie nebo zvýšený krevní tlak. Proto neustále apelujeme, aby se ženy o svůj zdravotní stav zajímaly již před samotným příchodem hormonálních změn", vysvětluje MUDr. Martin Matoulek, Ph.D. z III. Interní kliniky FTN v Praze.

Někdy může být procento tuku v krvi vyšší u žen, které sice nemají predispozice ke zvyšování hmotnosti, ale necvičí. U těchto žen, tzv. „UnFit-UnFat“, jsou rizika spojená s vyšším množstvím tuku v těle skryta, a často tedy přehlížena.

Snížit skrytá nebezpečí je možné třemi základními způsoby:

  • dietou,
  • pohybovou aktivitou
  • a farmakologicky.

Základem vypořádání se s obezitou a zvýšeným podílem tukové tkáně je úprava životního stylu – jídelníčku a pohybových aktivit. Víme že každá redukční dieta má diuretický účinek. To znamená, že první kilogramy, které jdou dolů, jsou nejvíce spojeny úbytkem vody.

To nemusí být zcela špatně, protože je to důkaz účinného redukčního režimu. Je známo, že obézní lidé zadržují více vody a pokles jejího množství je více než žádoucí. Na druhou stranu ale musí počítat s tím, že po přerušení dietního pokusu rychle zase kilogramy přiberou bez ohledu na to, jaké množství jídla snědí. Proto je důležité nevěřit různým zázračným dietám, ale jídelníček upravit dlouhodobě.

V případě vysokého cholesterolu dieta nespočívá pouze v jednoduchém omezení jídel s vyšším obsahem tuku nebo cholesterolu, ale svou roli hraje i zastoupení různých specifických látek, jako jsou nasycené a nenasycené mastné kyseliny nebo např. rostlinné steroly.

V některých experimentálních studiích bylo prokázáno, že pravidelná konzumace potravin obohacených o rostlinné steroly (doporučené denní množství 2–2,5 g rostlinných sterolů denně je obsaženo ve 30 g rostlinného tuku obohaceného o tyto látky, tedy 2-3 krajících namazaného chleba) vedla ke snížení „zlého“ LDL cholesterolu po třech týdnech v průměru o 10 %, v kombinaci s úpravou životosprávy až o 15 %, což hraje významnou roli ve snížení rizik srdečně-cévních onemocnění. Přestože dieta bývá v dnešní době často podceňována, hraje významnou roli v prevenci těchto onemocnění.

U vysokého tlaku se pak jedná hlavně o omezení příjmu sodíku, alkoholických nápojů, silného čaje, silné černé kávy a dodržování zásad zdravého životního stylu.

Ženy problém bagatelizují

"Ženy, s nimiž přicházím do styku v ambulanci, velmi často vědí, že jejich životní styl není správný, ale často ani samy netuší, jak mohou tento styl změnit. Většinou vše naráží na nedostatek času. Bývá to někdy spíše pro konzultaci s psychologem a pak teprve může nastoupit lékař resp. poradce životního stylu, " upozorňuje Matoulek.