Jana si vybrala tu druhou a naučila se stresy zvládat. Ač je to neuvěřitelné, už desátým rokem podniká. Stejně tak dlouho cvičí jógu a považuje ji za ideální způsob zklidnění.

Ostatní šílí, Petr je v klidu

Jóga nás mimo jiné naučí správně dýchat. S dechem pracujeme i v případě, že se chceme zklidnit meditacemi. V nich našel osmatřicetiletý Petr skvělou pomůcku na spoustu dramat, bez kterých se jeho profese obchodníka neobejde.

„Když mě poprvé firma poslala do Londýna, měl jsem nervy nadranc, protože jsem si nebyl jistý svou angličtinou,“ vzpomíná a pokračuje: „Vzpomněl jsem si, jak mi jednou lékař radil, že mám prodýchávat situace, které mě stresují. A tak jsem to na té cestě zkoušel, kdykoli mě začal tížit kámen v žaludku. Vrátil se mi potřebný klid k jednání. Po návratu jsem se začal zajímat o další možnosti hlubší relaxace.“

Meditace, alespoň krátké, jež nám přinesou okamžité zklidnění, mají tu výhodu, že k nim nepotřebujeme nic jiného, než schopnost soustředit se.

„Samozřejmě se nejlépe odpoutám v koutku, který jsem si pro meditace vytvořil doma,“ říká Petr. „Ale když je to nutné, může být kolem mne pořádný šrumec, a přesto dokážu alespoň na pár minut vypnout,“ dodává.

Zbavujeme se napětí

Zkusit to můžeme i my. Napřed doma, později, až budeme umět dosáhnout uvolnění mysli, půjde nám to kdekoli, třeba i v autobusu nebo v tramvaji.

Začínáme kontrolou dechu - hluboký vdech, výdech, několikrát za sebou. Jakmile cítíme zklidnění, představme si, že nám s každým vdechem vstupuje do těla v podobě čirého světla veškerá pozitivní energie z vesmíru. V bílém světle se začínáme cítit báječně, a tak si pro změnu představujeme, jak z nás s každým výdechem vychází temný kouř - veškerá negativní energie.

Podobně se zbavíme i tělesného napětí. S pomocí dechu se uvolníme a pak veškerou pozornost věnujeme svému tělu. Začneme od vrcholku hlavy a postupujeme dolů až ke konečkům prstů u nohou. Představujeme si, jak se napětí rozpouští v každé části těla.

Nebo sledujme vdechy a výdechy a až se nám mysl zklidní, představujme si, že máme hlavu jako trychtýř, jímž do nás vstupuje sluneční energie. Rozlévá se nám postupně do celého těla a naplňuje nás štěstím. Takhle to dělá obchodník Petr. „Kolegové si ani nevšimnou, že jsem mimo,“ směje se.

Prosit lze o cokoli

Petr však nezůstává jen u těchto představ. Klidně si prý začne v duchu vyříkávat s vesmírem své bolístky.

„Představuju si, že mám někde své ochránce. Ty si zvu do srdce. Jakmile v místě, kde je solar plexus, ucítím teplo, řeknu třeba: ,Ochránče mého zdraví, přistup ke mně‘ a poprosím ho o dobré zdraví. Jindy si pozvu ochránce svých dětí nebo mého úspěchu, ale prosím třeba i o to, aby se mi nic nestalo, když musím jet autem na delší trasu,“ přidává Petr další ze svých zkušeností s meditacemi.

Meditují milióny lidí

Možná, že počítání oveček před spaním vzniklo z podobného přístupu k meditacím, jež objevili před 2500 lety v Asii. Kdo se ale nedokáže patřičně soustředit, nenapočítá ani do patnácti a už se mu myšlenky rozutečou.

Vždycky je nutné se zklidnit s pomocí dechu. Pak už si můžeme v mysli vytvářet obrazy, které nás pozitivně naladí, a nechat se jimi unášet, jak dlouho to jen půjde. Každá pozitivní minuta, kterou urveme během rušného dne, je nám dobrá, a pokud člověk moc chce, naučí se to.

„Meditují milióny lidí a lékaři meditaci předepisují jako způsob, jak si poradit s bolestí, srdečními chorobami, depresí,“ píše v knize nazvané Jak meditovat její autorka Kathleen McDonaldová. Kniha je dobrým průvodcem všem, kteří se chtějí o meditacích dozvědět víc.