Nadměrná konzumace velkého množství nesprávných tuků přímo ovlivňuje onemocnění srdce a cév.  Přestože právě choroby srdce patří mezi nejčastější příčiny úmrtí u nás, lidé tato rizika podceňují.

Z mezinárodního průzkumu vyplynulo, že pouze  29 % Čechů ví, že tuky s obsahem nasycených mastných kyselin jako máslo, šlehačka, vnitřnosti, tavené sýry apod., mají ve větší míře na zdraví negativní účinky. 

"O prospěšnosti omega 3 mastných kyselin, jež obsahují rostlinné oleje, kvalitní margaríny, semínka a ořechy, rybí tuk či majonézy, a které patří do skupiny tzv. esenciálních mastných kyselin, je informováno také velmi málo lidí,“ upozornil prof. Richard Češka, předseda České společnosti pro aterosklerózu a České internistické společnosti, který se zúčastnil mezinárodního kongresu v Barceloně.

Nejlepší prevencí - úprava jídelníčku

Pohyb a kontrola jídelníčku by měly být součástí denního harmonogramu.

„Konzumace tzv. špatných tuků nebolí a není vidět – hříchy se ale sčítají a výsledek péče o vlastní zdraví se sečte bohužel na jednotce intenzivní péče,“ shrnuje lakonicky nutriční terapeutka Tamara Starnovská.

Podle ní není nutné kvůli omega 3 kyselinám jíst hromady ryb, protože existují i jiné potraviny, které jsou na ně bohaté a které je plně nahradí. Tou nejsnazší variantou je rostlinný olej a výrobky z něj.

Více informací lze získat na stránkách www.zdravykorinek.cz, kde kromě jiného naleznete i interaktivní test, který rychle odhalí znalosti tuků i slabá místa – a zároveň vše přehledně vysvětlí.