Nejjednodušší odpověď je víc se hýbat a méně jíst. Pro toho, který většinu dne prosedí, a je nás hodně, je to odpověď pěkně protivná. Ne každý má vůli přizpůsobit přísun kalorií způsobu života, a ten je na pohyb velmi skoupý. Ale hezky vypadat a cítit se dobře přece jen chceme.

Zkusme veslařský trenažér

Na to je nejlepší přirozený pohyb. Kolik je však těch, kteří chodí pravidelně plavat nebo sednou na kolo, nasadí in-line brusle či běžecké boty a vyrážejí? Je však ještě jeden vytrvalostní sport, který má dobrý vliv na postavu. Veslování. Říkáte, že je to záležitost pár jedinců? A že je beztak ještě voda studená? Co takhle zkusit veslařský trenažér?

„Mnoho lidí si veslování chybně spojuje s nadměrným namáháním páteře a bolavými zády. Opak je ale pravdou,“ říká Pavel Šmolka z Concept Fitness, který tuto novinku propaguje. Dodává, že správně provedené veslařské tempo procvičí a posílí svalový korzet jako máloco jiného.
„Důkazem může být Václav Chalupa, který poprvé reprezentoval v roce 1985, vloni se ve svých 41 letech kvalifikoval na OH do Pekingu a ve veslařské kariéře pokračuje i nadále,“ připomíná.

Ve skupině, nebo s instruktorem

Pohyb při veslování je plynulý, bez dopadů či nárazů a neklade nadměrné nároky na klouby i proto, že váha těla při něm spočívá na sedátku. Intenzitu cvičení si každý může zvolit podle své kondice. Velké množství zapojených svalových skupin zaručuje vyšší energetický výdej ve srovnání s jednostranně zaměřenými typy pohybu.

Veslování na trenažéru je komplexní cvičení pro každého bez ohledu na věk a úroveň fyzické kondice. „Je to zdravý pohyb, procvičující všechny svalové skupiny včetně svalového korzetu. Skvělý způsob zpevnění svalů i efektivní spalování kalorií a zároveň aktivita šetrná k pohybovému aparátu,“ říká MUDr. Libor Vítek ze společnosti Sportvital.

Zaveslovat na trenažéru si můžeme ve většině dobrých fitcenter individuálně, anebo ještě lépe na skupinové lekci s instruktorem, který vysvětlí hlavní zásady, připraví lekci a opraví případné chyby. Tyto lekce nabízí například Lanna Fitness a Sportcentrum Evropská v Praze a v Brně Big One Fitness.

Jdeme s módou

Cvičení na strojích však nemusí bavit každého, i když cvičit chce. Několik tipů, jak si hezky vytvarovat postavu, nabízí brněnská trenérka aerobiku, power jógy a taeba Martina Zábranská. Ráda objevuje novinky v oblasti fitness a nevynechá žádný seminář vedený předními zahraničními lektory. Návštěvníci jejího wellness centra jdou díky tomu s módou, která se stále vyvíjí a přizpůsobuje cílovým skupinám.

Ke zpevnění těla Martina doporučuje:
Cvičení zvané tae-bo intro, které trénuje techniku kopů a úderů.
Chi-toning - spojení power jógy, pilates a Pěti tibeťanů. Důležitým prvkem jsou sestavy balančních cviků a stojů na jedné noze. Stejně jako v pilates se zde posilují pomocí nejrůznějších typů rolování hluboké břišní svaly.
P-class - jednodušší aerobik spojený s posilováním problematických partií, především břicha, stehen a hýždí.
Port de bras - protahující relaxačně taneční cvičení, kde se využívají prvky z baletu.
 Aqua aerobic - cvičení ve vodě.

S těmito styly cvičení se mohou zájemci seznámit na dvou prodloužených víkendech, které Martina pořádá v dubnu a květnu anebo na sportovních dovolených u moře v Chorvatsku a Turecku.

Hubneme tancem

Těm, kteří by do fitka nevkročili, ale rádi by se poměrně rychle zbavili zbytečných tuků, poradíme svižný tanec. Stačí si vybrat některý z těch, které zaplavily taneční sály v celé republice. Skotačení na parketu je koneckonců jeden z nejpřirozenějších druhů pohybu.

Se salsou v páru i sólo

Velmi dynamická je salsa, obzvláště merengue a bachata. Dají se tančit v páru i sólo. Základní krok není těžký, jen je třeba stále a stále trénovat, aby ho člověk dostal do krve a držel rytmus. Pěkně se zapotíme, kila jdou dolů a nám se vrací dobrá nálada. Když časem přidáme krokové variace, můžeme se ještě blýsknout v salsa klubech, kterých také přibývá. Kromě Prahy je najdeme v Brně, Jablonci nad Nisou, v Ostravě, v Liberci i v Plzni.

Co je Indoor Rowing?

Indoor Rowing je výraz z nouze přejatý z angličtiny v nezměněné podobě, protože chybí vhodný český ekvivalent. „Cvičení na veslařském trenažéru“ je opisné a dlouhé; „halové veslování“ by zase úplně nevystihlo podstatu.

Kolik stojí hodina veslování V Praze - Lanna Fitness, Sport Centrum Evropská - 120 Kč V Brně - Big One Fitness - 110 Kč

Nejen kurzy

Salsu, bachatu, merengue se můžeme naučit i jinak než v kurzech, které jsou však nejlepší a hodně dostupné. Kupříkladu Centrum tance je pořádá v mnoha městech ČR. Další možností je výuka podle tří DVD, která nedávno vyšla. Základy tance -nejen salsy - si osvojíme i díky internetu. Například na www.youtube.com je učí na videu spousta dvojic. Stačí napsat do vyhledávače název tance.