Existuje mnoho důvodů, proč bychom měli zařadit do denního jídelníčku zrovna banány. Jeden banán totiž pokryje 20 % denní dávky vitaminu B6 a 13 % denní dávky draslíku. Současně je lehce stravitelný a vhodný i pro osoby (samozřejmě i děti) trpící potravinovými alergiemi. Banány obsahují velké množství minerálů, stopových prvků a vitaminů.

  • hořčík – uvolňuje napětí ve svalech
  • draslík – posiluje srdce a pomáhá soustředění
  • vitamin K se podílí na stavbě kostí dětí a je důležitý pro správnou funkci jater a dobrou funkci střev
  • kyselina listová - zvyšuje odolnost proti infekcím a zajišťuje správné vstřebávání sacharidů – ovocných cukrů, které banán obsahuje
  • ovocné cukry (jednoduché sacharidy) – glukóza, fruktóza a sacharóza - jsou důležitým zdrojem energie. Jednoduché sacharidy mají tu výhodu, že z nich tělo čerpá energii postupně. Navíc nezatěžují trávicí trakt.
  • vitamin B6 - významně podporuje imunitní systém a zeslabuje také svalové křeče. Jeho nedostatek se může projevit kožními problémy, chudokrevností nebo nervovými poruchami.

Dítě s banánem.: Banány obsahují velké množství minerálů, stopových prvků a vitaminů.
Foto: www.chiquita.cz

Podle průzkumu společnosti Chiquita děti nejraději svačí pečivo, ovoce, mléčný výrobek, sýr anebo zeleninu. Rodiče malým dětem většinou (69 %) připravují svačinu podle svého uvážení. Tedy svačinku z jejich pohledu zdravou a vyváženou. Jen 29 % maminek připraví své ratolesti svačinku, kterou chce a chutná mu. 

Nevhodná výživa dětí může vést k vážným problémům 

Neadekvátní příjem potravy se může projevit bezprostředně nebo dlouhodobě v postupném oslabování zdravotního stavu dítěte až do dospělosti. Přibližně 35 % nemocí lze ovlivnit výživou. Ovoce a zelenina by měly být přirozenou součástí denního jídelníčku.

Dítě svačí
.: Podle průzkumu děti nejraději svačí pečivo, ovoce, mléčný výrobek, sýr anebo zeleninu. Foto.: www.chiquita.cz

Dietolog Mgr. Pavel Suchánek se k tématu zvláštní péče o jídelníček dětí předškolního věku vyjádřil: "Jídelníček dětí má svá specifika, která jej vymezují ve vztahu k výživě dospělých. Růst a vývoj dítěte ovlivňuje množství i charakter jeho výživy."

Doporučené denní dávky pro děti ve věku 4-7 let
energie: 5800-6400 kJ
bílkoviny: dívky: 30 g, chlapci: 35 g
sacharidy: 170–188 g 
tuky: dívky:45–53 g 
chlapci: 50–59 g
vláknina: 9–12 g
tekutiny:1,6 l

Podle primáře dětské polikliniky FN Motol MUDr. Petra Tláskala, CSc. nestačí nabízet pouze menší porce toho, co jedí dospělí. Výživa musí pokrýt požadavky dané intenzivním růstem i fyzickou aktivitou.

Je nutné mít na mysli, že dětský organismus si nedokáže vytvářet zásobu energie a z té pak v průběhu dne čerpat stejně jako dospělý člověk. Proto tedy potřebuje „častěji doplňovat palivo“.

Banánové placičky ke svačině (4 porce)
4 banány, 100–150 g polohrubé mouky, 100 ml mléka, 2 vejce 1 lžička prášku do pečiva

Příprava: banány rozmixujeme s mlékem a vejci. Přelijeme do hluboké misky, kam přidáme mouku s práškem do pečiva. Těsto dobře zpracujeme a na vymazané pánvi pečeme placičky. Ještě teplé placičky pocukrujeme a ozdobíme kysanou smetanou nebo našlehaným tvarohem.

 Banánové placičky

Tip: placičky jsou vhodným jídlem před tréninkem nebo jako zdravá svačina v průběhu dne. Pro zvýšení obsahu vlákniny je možno nahradit polohrubou mouku pšeničnými nebo ovesnými vločkami.

Tvarohová pomazánka s banány
250 g měkkého tvarohu, 2 lžíce medu, 2 banány, asi 4 lžíce mléka
Příprava: tvaroh smícháme s mlékem a vyšleháme dohladka, přidáme med a vmícháme rozmačkaný banán. Podáváme s pečivem.

Tvarohová banánová pomazánka