Jarní únava přitom postihuje až tři čtvrtiny dospělé populace, ženy dokonce čtyřikrát častěji než muže. A může se v krajním případě projevit i depresí, v lepším případě kolísáním nálad.

Suchánek doporučuje pít denně dva až tři litry tekutin, nejlépe vody, kterou lze prostřídat s bylinnými a ovocnými čaji, slabým černým a zeleným čajem nebo kvalitními ovocnými a zeleninovými džusy. Nevhodné jsou sladké limonády, černý čaj a černá káva. Zvláště káva odvodňuje tělo a může přispět i k bolesti hlavy.

Dlouhodobý nedostatek tekutin vede až ke kolapsu ledvin

Podle dětské obezitoložky Alexandry Moravcové ze Všeobecné fakultní nemocnice v Praze na Karlově náměstí zejména děti a senioři pocit žízně často nemají a proto mohou být i rychleji unaveni. „Nedostatek tekutin zhoršuje u dětí soustředění a dokonce může přispět k horším školním výsledkům,“ tvrdí doktorka Moravcová s tím, že dlouhodobý nedostatek tekutin, může poškodit ledviny nebo způsobit jejich kolaps.

Suchánek tvrdí, že po dlouhé zimě je třeba i doplnit vitamíny, kterých v zimě máme až o 20 procent méně oproti létu. Dovezené ovoce z dalekých krajů je trhané však nezralé, dozrává cestou a obsahuje méně vitamínů stejně jako skladovaná jablka z domácích zdrojů. Naopak v zelí a čerstvé jarní zelenině je vitamínu hodně.

„Dostatečný příjem vitamínů je přitom důležitý nejen pro posílení imunity, ale pro zdravé cévy, kůži a sliznice, pro vývoj buněk i oslabené nervy,“ řekl Suchánek. Podle něj kdo chápe džus jako zdroj vitamínů měl by vědět, že nápoj ztrácí vitamíny, když se nechá dlouho otevřený.