Podle studie společnosti Wrigley jsou lidé, kteří pravidelně žvýkají, klidnější a uvolněnější a lépe zvládají každodenní stres. Žvýkání zvyšuje přítok krve do mozku až o 25 – 40 %. Důsledkem toho je uvolnění a lepší mozková aktivita. Možná i proto právě žvýkání patří mezi nejčastější náhradu cigarety u odnaučených kuřáků.

Pokud jste v krizi, měli byste se držet některých zásad. Za prvé je nutné o problému  mluvit - nesžírejte se obavami a nepodceňujte sílu obyčejného sdělení. Oslovte blízkého člověka nebo mu zavolejte a požádejte ho o jeho čas.

Raději odložte řešení, než abyste jednali ze zoufalství - v krizi se nechovejte spontánně, chovejte se racionálně. Napište si třeba seznam variant řešení a jejich plusy a mínusy. Pokud nejste racionálního pohledu schopni, oslovte odborníka nebo známého.

Připravte si krabičku s nápisem „Otevřít v případě nouze“: Dovnitř uschovejte pět užitečných rad:   

  1. je to průšvih, ale můžu to zvládnout
  2. musím se postarat o sebe, hlavně o své základní potřeby jako je jídlo a spánek
  3. nejsem sám/sama, mám svou sociální sít 
  4. dám si krátkodobé úkoly a nedám si velké závazky
  5. na krizi jsou tu odborníci, i na tu moji 


A poslední rada zní, že krize není jen ohrožení, ale i příležitost. Nicméně tu příležitost je nejprve třeba uvidět. 

Více informací o žvýkání a jeho účincích na lidskou psychiku najdete na www.centrumzvykani.cz.