Spousta jich však podléhá falešným mýtům nebo mylným představám a dopouští se chyb. Jedním z nejčastějších omylů je, že různých dia pochoutek mohou splácat, kolik chtějí, protože v nich cukr nahradí umělé sladidlo, které nemá vliv na hladinu krevních cukrů, tedy glykémie.

Sladkosti ale nejsou jen o cukrech, jsou také o kaloriích. A ty je třeba hlídat.
„Jako příklad nám může posloužit třeba dia vánočka,“ říká MUDr. Jiří Březina, dia betolog z Mělníka. „Pekaři v ní nahradili běžný cukr umělým sladidlem. To je pro diabetika příznivá zpráva. Nesmí však zapomínat, že stále obsahuje spoustu tuků a bílé mouky. Tedy zhruba stejně kalorií jako normální vánočka, a někdy třeba i víc.“

Bílá mouka, která se skládá ze složitých cukrů, se navíc v organismu rozštěpí na jednoduché sacharidy, takže ani tato vánočka není úplně bez cukrů. O tom, jak zvedne glykémii, si lze snadno udělat přesnou představu pomocí glukometru.

Závěr pro diabetiky je jasný: hledejte na obalech nebo u výrobce informace o množství sacharidů, tuků i kalorií. Zjištěná čísla vám ujasní, do jaké míry je pro vás konkrétní dobrota vhodná.

Čím jsou hubenější, tím jsou zdravější

Hlídat si kalorie je pro diabetika velice důležité, protože nadbytečná kila zhoršují stav cukrovky i potíží, které ji doprovázejí:

  • vysoký cholesterol a krevní tlak,
  • otékání nohou
  • problémy s klouby, s očním pozadím, ledvinami atd.  

Ale funguje to i naopak. Pokud cukrovkář shodí 5, 10, 15 kilo (záleží na jeho váze), začne se mu spousta parametrů zlepšovat. Nejednou se mu také zvýší citlivost tkání na inzulín. Takže může snížit jeho dávky, pokud si ho píchá, nebo užívat méně léků, tedy antidiabetik.

Štrúdl? Jo, ale tenký!

Řada lidí odmítá dia výrobky. Podle jejich názoru mají divnou, nepříjemnou chuť. „To se možná dalo říct kdysi, když se používaly starší druhy umělých sladidel,“ komentuje to doktor Březina. „Dnes už je většina dia výrobků chutných.“
Pro diabetiky se vyrábějí různé dia zákusky a dia pečivo.

Pro ně platí to samé co pro vánočku. Neobsahují sice běžný řepný cukr, protože ho nahradilo umělé sladidlo. Je v nich ale spousta kalorií díky tukům a bílé mouce. Nejproblematičtější jsou tuky: 1 gram tuku obsahuje zhruba dvakrát víc energie než 1 gram sacharidů či bílkovin.

Doktor Březina proto doporučuje svým klientům raději sušené ovoce než dia pečivo a zákusky. V křížalách sice bývá dost cukru, ale žádné tuky. Navíc vláknina, které sušené ovoce obsahuje relativně dost, brzdí vstřebávání jednoduchých cukrů v našem organismu.

Pokud někdo musí mít napečeno, ať si udělá klasický český štrúdl. Těsto je ale potřeba pořádně vyválet, aby bylo co nejtenčí. Do nastrouhaných jablek můžeme dát hrozinky i oříšky.

„V jednom nebo ve dvou kouscích této tradiční české pochoutky jich nebude zase tak moc,“ vysvětluje doktor Březina. Štrúdl můžeme posypat práškovým umělým sladidlem.

Endorfiny? Třikrát!

Rodinné oslavy, zabijačky, Velikonoce nebo Vánoce nejsou krizovým obdobím jen pro diabetika. Ten by však měl mnohem obratněji zvládat strategii, jak kalorické pecky kompenzovat: když si chce u večeře nebo na zabijačce dát do nosu, měl by den předtím a nebo druhý den jíst hodně zeleniny a lehkých jídel, aby vyrovnal příval kalorií.

Vyžaduje to znalosti a praktický trénink. Ten mohou zažít třeba na dobře vedeném rekondičním nebo vzdělávacím pobytu (řadu jich pořádají místní organizace Svazu diabetiků ČR), případně v kvalitních kurzech hubnutí. Některé jsou zaměřeny přímo na diabetiky.

Jestliže si cukrovkář dá třeba čokoládu, měl by si pak jít zaplavat, zajezdit na kole nebo jinak zasportovat. Endorfiny, hormony dobré nálady, se mu pak vyplaví dvakrát až třikrát: Jednou po čokoládě, podruhé po sportování a potřetí třeba večer, protože díky slušné kondici neusne ještě před tím, než dojde na něžné chvíle.