Jsou to především výrobky, které mají méně kalorií, než je u podobných potravin běžné. Navíc nás často dokážou zasytit na delší dobu. Ale samy o sobě nestačí. Pokud nechceme přibrat, musíme například znát největší kalorické bomby.

Typickou kalorickou bombou jsou slazené limonády, některé džusy a kolové nápoje. Proto je řada výrobců vyrábí v light verzi, s umělými sladidly a tedy s méně kaloriemi. Náš tip: kofola bez cukru (1 l kolem 19 Kč). Neobsahuje totiž kyselinu fosforečnou jako většina kolových nápojů. Ta brzdí ukládání vápníku v kostech, což je rizikové hlavně pro vyvíjející se malé děti, ale také pro ženy v klimakteriu.

Fígl na mlsání u televize

Mlsání slaných tyčinek, sušenek, oříšků nebo chipsů bývá záludné v tom, že je často jíme bezmyšlenkovitě a obvykle si ani neuvědomíme, jaký příval kalorií jsme právě spořádali. Proto bychom je měli nahradit něčím méně kalorickým.

Námi doporučované hotové jídlo, které má snížený obsah energie, si můžeme ohřát i v teplé vodě z varné konvice..: Námi doporučované hotové jídlo, které má snížený obsah energie, si můžeme ohřát i v teplé vodě z varné konvice.foto: Právo/Lukáš Táborský

Jednou z možných novinek jsou zeleninové chipsy Diet Line (50 g stojí kolem 54 Kč). V porovnání s brambůrky se to zdá být drahý špás: 80-200 g stojí 15 až 35 korun. Ale asi si budeme muset zvyknout, že zdravé věci stojí víc.

Jde totiž o plátky zeleniny usušené speciální vakuovou technologií. Neobsahují přepalované tuky jako řada brambůrků a zachová se v nich většina biologicky aktivních látek. Včetně vitamínů, minerálů nebo antioxidantů. Nejde však jen o zdraví, ale i o kalorie. Těch obsahují zhruba trojnásobně méně než běžné chipsy.

Proteinové tyčinky zasytí na delší dobu a obsahují méně energie než čokoládové. .: Proteinové tyčinky zasytí na delší dobu a obsahují méně energie než čokoládové. foto: Právo/Lukáš Táborský

Jsou jemně slané díky solím, které zelenina přirozeně obsahuje. Jejich chuť se jen zvýrazní díky speciálnímu zpracování. Není to chuť prvoplánově líbivá jako u brambůrků, chce to ji vyzkoušet. Víc se dozvíte na www.drstanek.cz, v kapitole Proč právě zeleninové chipsy (vpravo dole).

Tlustí hltalové

Hodně lidí nemá moc času na oběd. Hltají jídlo ve spěchu. Velmi často jídlo kaloricky velmi vydatné. Případně se přes den odbudou a všechno dohánějí večer útokem na ledničku, což je spolehlivý recept na tloustnutí. Pro ně mohou být užitečným řešením hotová jídla, která se dají koupit v řadě obchodních domů. Musí si však hlídat množství kilojoulů.

Játrová pochoutka s proteinovým plátkem má 1060 kJ (100 g), klasická paštika kolem 1600 kJ..: Játrová pochoutka s proteinovým plátkem má 1060 kJ (100 g), klasická paštika kolem 1600 kJ.foto: Právo/Lukáš Táborský

Naším tipem je Fit menu. Nabízí jídelníček na čtyři týdny a jídla s vyrovnaným množstvím živin i nízkou kalorickou hodnotou: kolem 1500 kJ. Dají se ohřát v mikrovlnce nebo jen v horké vodě z varné konvice. Jedna taková hotovka stojí 65 Kč. Víc je o tomto programu na www.fitmenu.cz.

Neuvěřitelné proměny proteinového plátku

Dvě malé bábovky vypadají v plastové misce jako dětské hračky. Váží 60 g a jedna má 516 kJ. Balení tedy reprezentuje 120 g a 1032 kJ (stojí kolem 27 Kč). Sto gramů klasické bábovky mívá 1600 až 2000 kJ. Výrobce malých bábovek snížil množství kalorií díky tomu, že při jejich výrobě využil čisté bílkoviny. Ty nemají příliš mnoho kalorií a zasytí nás na delší dobu.

.: Bábovky se sníženým obsahem bílkovin mají zhruba polovinu kalorií v porovnání s klasickou bábovkou, navíc jsou záměrně malé.
foto: Právo/Lukáš Táborský
Jde o bílkoviny z vaječných bílků, které producent nejčastěji používá při výrobě proteinového plátku. Připomíná něco mezi sýrem tofu a kuřecím. Můžeme ho nakládat do nejrůznějších nálevů a marinád, přidávat do salátů místo ovčího sýru, smažit ho, restovat nebo si z něj udělat gulášek, čínu, případně tatarák. Producent plátku z něj umí udělat i paštiku. Je o úplně jiných kaloriích než ta klasická. I když nemusí chutnat každému.

Proteinový plátek obsahuje bílkoviny stejně jako maso, ale úplně bez tuku. Je to velice užitečná potravina při hubnutí. Nemá výraznou chuť.

Když s námi cloumá chuť na sladké

Když máme chuť na sladké, je dobré mít po ruce proteinovou tyčinku s jemnou čokoládovou polevou. Spolehlivě nás zasytí, aniž by měla příliš mnoho kalorií. Můžeme si koupit Gu a retu (33 Kč), DietLine (27-33 Kč) nebo jiný výrobek.

Obvykle obsahuje mléčnou nebo vaječnou bílkovinu, která je nejstravitelnější a má nejlepší spektrum aminokyselin. U kvalitního výrobku to bývá uvedené na obale, nekvalitní výrobce mlží, případně mlčí.

Pokud je v tyčince navíc vláknina (podporuje pocit sytosti), vitamíny, zdravé tuky a trocha sacharidů, jde vlastně o kaloricky přijatelnou svačinku do kabelky.

 

Speciální váha zjistí nejen vaši hmotnost a obsah tuku, ale spočítá vám i váš klidový metabolismus, který pomáhá hubnout..: Speciální váha zjistí nejen vaši hmotnost a obsah tuku, ale spočítá vám i váš klidový metabolismus, který pomáhá hubnout.foto: Právo/Lukáš Táborský

Nemusí to však být jen tyčinka. Někdy nám pomůžou zmírnit chuť na sladké bonbóny pro diabetiky. Obsahují umělá sladidla, takže bychom je měli jíst s rozumem, ale nemají téměř žádné kalorie.

Nesmíte mít hlad

Pokud máme hlad, hubneme špatně. Obvykle proto, že si jídlo nedokážeme pravidelně rozložit do celého dne. Když se to naučíme, výsledek nás velice překvapí. Budeme hubnout mnohem snáz, bez trýznivých pocitů hladu.

Velkým pomocníkem, který má málo kalorií a zasytí na relativně dlouhou dobu, je vláknina. Populární se stalo psylium, ale stejně dobré a mnohem levnější jsou pšeničné otruby, které si můžeme přidat ráno do jogurtu. Dost vlákniny obsahuje také zelenina a ovoce. Z obilovin nebo z pečiva pak hlavně to celozrnné.

Naším tipem, jak se zasytit kouskem celozrnného výrobku, který můžeme mít v tašce pro případ krize, je celozrnný žitný chléb Diet Line (stojí 9 Kč). Případně žitné pečivo v biokvalitě (kolem 20 Kč) z Celozrnného pekařství v Praze.

Spalujeme, i když spíme

Jednou z velmi efektivních cest, jak zhubnout, není jen omezení kalorických pecek, ale i zvětšení hmoty a výkonu svalů. Nejlépe pomocí sportu, cvičení nebo pravidelné chůze.

Díky sportování shazujeme nadbytečná kila, lépe se cítíme a lépe čelíme záchvatům žravosti. Hlavně však spalujeme více kalorií i v klidu nebo ve spánku, protože jsme díky zvětšenému objemu svalů zvýšili i svůj bazální, tedy klidový metabolismus. S ním i denní spotřebu energie. Hubnout je pak pro nás snazší a příjemnější.

Množství tělesného tuku a svalů, stejně jako klidový metabolismus dokážou lékaři zjistit pomocí speciálního a dost drahého přístroje (kolem 50 000 Kč). Naším tipem pro ty, kteří chtějí hubnout promyšleněji, a tedy příjemněji, je jeho zjednodušená a podstatně levnější varianta: Omron BF 3500 (kolem 3300 Kč).

Zváží nás a zjistí část toho co profesionální přístroj, i když s menší přesností. Pomůže nám snáze hubnout zmíněným způsobem. Ale odhalí třeba, že neshazujeme, poněvadž tělesný tuk začaly plynule nahrazovat svaly. A my už víme, proč je to pro nás dobrá zpráva.