Díky cvičení doslova rozpumpujeme organismus a zaktivuje sympatický nervový systém, který je zodpovědný třeba za zvýšenou srdeční aktivitu. Má také na starosti celkovou přípravu organismu k výkonu – omezuje průtok krve vnitřními orgány a zlepšuje prokrvení svalů.

Takový stav ale není vhodné navozovat pár hodin před tím, než si chcete jít lehnout. A nejen lehnout a usnout, ale spát dobře celou noc a ráno se probudit svěží. Přijít například z posilovny, osprchovat se a jít spát, je téměř jistou cestou k neklidnému usínání.

Pro dobrý spánek je naopak vhodné, abychom se před ním věnovali klidovým aktivitám. Ty by měly vést ke zklidnění a aktivaci parasympatického nervového systému, který se stará o regeneraci organismu, zvláště trávení. Cílem večera z hlediska uspokojivého usínání je v podstatě to, aby přechod mezi bděním a spánkem byl pokud možno hladký.

Jak dlouho před usnutím by se nemělo sportovat?

"Tato doba je velmi individuální a je třeba různé intervaly nutné k vychladnutí vyzkoušet. Obecně jen výjimečně bude tato doba kratší než dvě hodiny. Na druhou stranu, pokud se budeme sportu a cvičení věnovat dříve odpoledne a na večer zvolíme klidnější náplň, jako třeba posezení s přáteli, připravíme svému tělu mnohem vhodnější podmínky pro zdravý spánek i život," radí odborníci na www.dobry-spanek.cz.

Pokud jste během dne zaměstnaní či jinak zaneprázdnění a před vámi stojí volba mezi "nesportovat" anebo "sportovat večer", pak byste měli volit zlatou střední cestu - dopřejte si pohyb, ale část večerů vyhraďte klidu a pokojnému usínání.