Velmi často prožíváme strach při dosahování našich přání a tajných snů. Nalézt pouhé odhodlání je pro mnohé z nás velmi vysilující.

„O co větší úsilí musíme vyvinout, o co víc překážek překonat, o to je vítězství sladší. Není to totiž jen vítězství materiální, ale především vítězství sama nad sebou. Každý z nás je šťastný vždy, když překonává sám sebe, má důkazy o svých kvalitách, o svých povahových vlastnostech jako je statečnost a vůle, o své vysoké lidské ceně. To mu zpětně dává ještě více sil nastavit si laťku výš nebo řešit i jiné věci s odvahou a vytrvalostí. Proto je nesmírně důležité “dát to“. Odvaha něco „dát“ je totiž základem pocitu štěstí,“ vysvětluje psycholožka PhDr. Zdeňka Sládečková, která pomáhá s překonáváním strachu a obav i olympionikům.

Jděte svému strach naproti

Pocit štěstí je rozhodně důvod, proč je dobré posunovat hranice toho, co dokážeme. Máme možnost vybrat si mezi dvěma cestami. Jedna z nich je žít svůj pohodlný zaběhnutý život a k výzvám se obracet zády.

Hodně lidí si dopředu říká, že by sice „chtělo“, ale že to „nedokážou“. Podobné negativní naprogramování na strach je pak brzdí a oni ztrácejí sebevědomí. Druhý přístup je proaktivní. Znamená jít svému strachu naproti, zmapovat ho a zjistit, co se s ním dá dělat.

„Je důležité využívat strach správně. Nedávat se ze strachu na ústup, ale vždy ho brát jako výzvu, zmobilizovat své schopnosti a dovednosti a zdolat překážky a problémy. Jakmile člověk ovládne svůj strach, zjistí, že je schopen ovládat i jiné emoce a ty pozitivní si maximálně užít,“ radí psycholožka.

Nebraňte se pomoci druhých

Někdy stačí udělat malý krůček k tomu, abyste zjistili, že jste se báli úplně zbytečně. Každý z nás má jinak nastavenou laťku toho, co dokáže, aniž by cítil strach. Někdo se bojí pavouků, jiný výšek a třetí si neumí představit jízdu výtahem. Všichni mají ale společné, že mohou se svým strachem něco udělat.

Proto pokud trpíte nějakou fóbií, nejlepší cesta, jak jí zbavit, je postupně vyhledávat situace, ve kterých máte strach. Vlastní psychickou přípravou, s pomocí druhých nebo i odborníka, můžete po troškách strach zmenšovat. Nejlepší je postupovat po jednotlivých krocích, pomalu a trpělivě a odvahu si dodávat třeba opakováním povzbudivého „to dám.“

„Síla do života je nám dána individuálně, ale můžeme na sobě po celý život pracovat. To, co vždy pomáhá, je – nebýt na příliš vysoké cíle sám. Ani na osmitisícovku se nechodí osamoceně, “ vysvětluje Sládečková.

Základem silného sebevědomí je paradoxně to, že člověk přijme, že nemusí být vždy a ve všem ihned a napoprvé dokonalý. Jedině takto, tedy i s přijetím možného neúspěchu, se přestaneme stydět za to, když se úspěch nedostaví hned na první pokus. Jestliže se neúspěchu nebojíme, a poprvé to nevyjde, jediné, co se může stát je, že „ to dáme“ až na druhý či třetí pokus.

Jak překonat strach:
1. Především je nutný pozitivní přístup. Řekněte si, že první krok jste už udělali. Rozhodnutí pracovat se strachem je už úspěch sám.
2. Zmapujte si, co všechno můžete pro překonání strachu udělat. Klidně si sepište seznam.
3. Body seřaďte podle obtížnosti.
4. Naplánujte si, jak zrealizujete nejsnadnější bod. Řekněte o tom svým přátelům, požádejte o doprovod, pomoc. Určitě ocení, že se chystáte se svým problémem bojovat. A pro vás bude přítomnost druhého motivující!
5. Využijte různé metody pro povzbuzení. Zkuste změnit denní režim nebo třeba jídelníček. Vyzkoušet můžete speciální relaxační cvičení na uvolnění stresu. A nebo Energy drinky, jež příznivě ovlivňuje naši psychickou a fyzickou rovnováhu.
6. Ať už jste první krok zvládli nebo nezvládli, můžete být na sebe hrdí. Výzva vás nezahnala do kouta, ale zkusili jste to. „Máš-li strach, tak si na něj sáhni,“ praví staré čínské přísloví. My doporučujeme říkat si „To dáš!“