Ozónová vrstva se totiž ztenčuje a v důsledku toho je i vyšší průnik a dopad slunečního záření na zemi. Dávky ultrafialového záření se během života sčítají, a tak opakovaný dlouhý pobyt na sluníčku se v pozdějším věku vymstí.

Nebezpečné spálení
jedno až dvě spálení na slunci zvyšují riziko vzniku melanomu (zhoubného kožního nádoru) u žen 1,5krát a u mužů 2,8krát
tři a více spálení na slunci během života zvyšují toto riziko u žen 2,3krát a u mužů dokonce 7,6krát

Sluníčko ale ke svému životu nezbytně potřebujeme pro tvorbu vitamínu D, správné ukládání vápníku a metabolismus kostí. Má dobrý vliv i na psychiku člověka. Protože intenzita UV záření je stále intenzivnější a pro nás škodlivější, musíme se chránit.

Opaluje i přes mraky

Intenzita UV záření se zesiluje odrazem od bílého písku a vodních ploch, a to až o 85 procent. A nemylme se, sluníčko opaluje, i když jsou oblaka. Ta totiž pohlcují záření jen omezeně, takže se při zatažené obloze intenzita UV záření snižuje jen asi o 20 až 40 procent proti jasnému dni. Ba dokonce i když plaveme ve vodě a jsme třeba půl metr až metr pod hladinou, ještě na naše tělo dopadne kolem 60 procent UV paprsků.

Ochranné krémy

Profesorka Hercogová tvrdí, že když už musíme své tělo vystavit slunci, pak je dobré se chránit před zářením opalovacími krémy s vysokými faktory. Aplikovat bychom je měli na tělo přibližně půl hodiny předtím, než vyjdeme na slunce, a opakovaně vždy, když vyjdeme z vody na břeh. Jedno natření za den rozhodně nestačí.

„Kojenci, malé děti a také starší a nemocní lidé na slunce nepatří vůbec,“ varuje profesorka Hercogová. A co dělat, když už se spálíme? Doktorka Dagmar Ditrichová z Kliniky chorob kožních a pohlavních Fakultní nemocnice v Olomouci doporučuje přikládat chladivé obklady například z borové vody. Můžete prý vyzkoušet i bílý jogurt či tvaroh na kůži.

„Spálení do puchýřů vyžaduje odbornou léčbu, většinou hormonálními přípravky. Pomohou jedna i dvě tabletky například acylpyrinu nebo ibalginu,“ říká doktorka Ditrichová.

Jak se chránit
ochrannými krémy proti UV záření
cíleně se neopalovat hlavně mezi 11. a 15. hodinou
všímat si změn na kůži – měnící se mateřské znaménko je důvodem návštěvy lékaře
znát svůj fototyp a vědět, jak dlouho můžeme být na slunci bez ochranných prostředků, aniž bychom se spálili
zvýšená citlivost kůže na záření může být vyvolána i působením některých léků, například na vysoký krevní tlak, odvodnění, bolesti kloubů, antibiotika - příčinou mohou být i umělá sladidla a parfemovaná kosmetika