"Vyšetření paměti provádějí speciálně vyškolení pracovníci každou středu po předchozím telefonickém objednání," upřesnila. Vyšetření trvá asi hodinu, člověk vyplní dotazník a podstoupí krátký psychologický test.

Odborník z výsledků posoudí, zda jde pouze o změny u zdravě stárnoucího člověka, nebo už o příznaky demence. Pokud objeví problém, doporučí návštěvu neurologa, psychiatra nebo geriatra. Ti provedou další speciální vyšetření a navrhnou léčbu. Při včasném zahájení léčby je možno výrazně postup demence zbrzdit, tím i zlepšit kvalitu života pacienta.

Seznam odborníků naleznete na  www.poruchypameti.cz.

Paměť začíná slábnout již po třicítce

Podle odhadu žije v Česku zhruba 100 000 lidí s demencí. Paměť začíná slábnout už po třicítce, s rostoucím věkem lidí s touto obtíží přibývá. Mezi 60 až 64 roky trpí demencí každý stý člověk, ve věku od 70 do 73 let jsou to již 3,6 procenta obyvatel a od 75 do 79 let šest procent lidí. Ve věku nad 85 let je to pak každá čtvrtá osoba.

Ročně je v zemích EU nově zjištěna demence u 600 000 lidí. Ve stejném období je odhaleno například 350 000 případů rakoviny prsu, půl miliónu pacientů s cukrovkou a téměř 600 000 pacientů s mozkovou mrtvicí.

Paměť posiluje i zdravý životní styl

Vědecky potvrzené postupy dokážou podle Holmerové případné poruchy paměti oddálit do pozdějšího věku. Pro udržení dobré paměti je třeba mít dostatek spánku a pravidelně cvičit, nejlepší je tanec nebo chůze čtyři kilometry denně. Paměť podpoří i dvě deci červeného vína denně, v jídelníčku by měly být dvakrát až třikrát týdně ryby a co nejčastěji zeleninové saláty zalité olivovým olejem. Z koření působí na paměť příznivě kurkuma .

Pro dobrou paměť je důležité mít v pořádku krevní tlak a hladinu cholesterolu, zvýšené hodnoty je nutno léčit. Paměť zhoršuje kouření a naopak ji vylepšuje mozkový trénink. Pozornost a koncentraci si člověk může rozvíjet při karetních hrách, luštění křížovek nebo sudoku.