Vláknina je nestravitelná část potravy. Snižuje hladinu krevních tuků a brání vstřebání cholesterolu do krve. Váže vodu, tím zvětší objem stolice. Střeva musejí zvýšit aktivitu a rychleji se zbaví odpadních látek. Přicházejí tak do styku s nebezpečnými látkami kratší dobu, uvedl lékař.

Nízký příjem vlákniny zvyšuje riziko vzniku rakoviny

Studie podle něj prokázaly, že lidé s nízkým příjmem vlákniny mají až o 50 procent vyšší riziko vzniku rakoviny tlustého střeva a konečníku než ti, kteří přijímají doporučené množství.

Předseda Fóra zdravé výživy Rudolf Poledne doplnil, že pět až deset gramů vlákniny za den snižuje "špatný" cholesterol o pět procent, zatímco hladinu "hodného" a zdraví prospěšného cholesterolu nemění. Vysoký cholesterol je jedním z hlavních rizikových faktorů infarktu a mrtvice.

Kdo chce být zdravý, měl by tomu přizpůsobit jídelníček. Měl by jíst hodně ovoce a zeleniny. Důležitý je dostatek pohybu, urychlí průchod stolice a dobu kontaktu škodlivých látek se sliznicí střeva. Riziko zmenšuje i to, když člověk nekouří a vyvaruje se stresu.

Základem je ale vždy pestrá strava

Místopředsedkyně Fóra zdravé výživy Tamara Starnovská upozornila, že změna jídelníčku má být postupná, tělo si musí zvyknout. "Prudké změny mohou způsobit bolení břicha, nadýmání, takže člověk vše vzdá," varovala.

Dobré je začít tím, že ke každému jídlu si člověk přidá ovoce nebo zeleninu. Když si zvykne, může obohatit salát o semínka a místo rohlíků jíst celozrnné pečivo. Vedle běžných potravin má na výběr potraviny obohacené o vlákninu, například jogurty. Další možností jsou potravní doplňky s obsahem vlákniny. Základem je ale vždy pestrá strava.