Brokolice obsahuje celý komplex látek důležitých pro lidské tělo. Nejde jen o vitamíny, jichž se v ní skrývá velké množství, zejména éčka a řady B. A jen na okraj - čím tmavší barvu růžičky mají, tím víc je v nich i vitamínu C a beta-karoténu.

Superzdravá zelenina

Z minerálů stojí za zmínku hlavně draslík, hořčík a selen. Ale také vápník, jehož má tolik co mléko, takže se brokolice stává i významným doplňkem výživy při osteoporóze. Patří k dobrým zdrojům vlákniny, flavonoidů a kyseliny listové. Vysokým obsahem antioxidantů zvyšuje imunitu, a pomáhá tak v prevenci srdečně-cévních chorob.

Další výhodou zelených růžiček je jejich nízká energetická hodnota. Skládají se totiž téměř z 90 procent vody. Neobsahuje žádný tuk a jen velmi málo sacharidů. Ve 100 g je pouhých 22,9 kalorií. Jen pro srovnání. Stejné množství mrkve má 41 a kapusty 46 kalorií. Zmíněné hodnoty tedy brokolici přímo předurčují do redukčních jídelníčků. Zapomínat by na ni neměli ani diabetici.

Tip pro letní posezení

V brokolici se také vzácně snoubí lahodná chuť a estetický vzhled. Vyvrací tak stále existující předsudek, že co je zdravé, není dobré.

Aby si ale zelené růžičky zachovaly co nejvíc cenných látek, vyplatí se dodržet dvě zásady: Při nákupu vybírat růžice výrazně zelené až modrozelené barvy. Dlouho nevařit, ztrácí barvu i vitamíny.

Lososová pěna s brokolicíLososová pěna s brokolicífoto: Právo/František Petrák

Z brokolice se dá připravit menu od pikantního předkrmu až po delikátní přílohu. Kromě tradičního použití v zeleninových salátech ji lze zajímavě vyladit i v kombinaci s rybou a holandskou omáčkou, v krémových polévkách, nákypech či koláčích.

Při tepelném zpracování brokolice platí zásada, jak kvalitně ji kuchař předem připraví, tak lákavě bude vypadat hotový pokrm. Nejšetrnější tepelné úpravy brokolice jsou blanšírování ve slané vodě a úprava v páře. Obojí velmi krátce, aby zelenina jen příjemně zkřehla. Při běžném vaření ztrácí brokolice až 60 % vitamínu C, v páře pouze 20.

Gratinovaná brokolice s rajčaty a mozzarellouGratinovaná brokolice s rajčaty a mozzarelloufoto: Právo/František Petrák

Po tepelné úpravě by mělo následovat okamžité zchlazení v ledové vodě, nejlépe vychlazené v mrazáku. Tak si brokolice zachová nejen konzistenci tzv. al dente, ale i svěží zelenou barvu.

Brokolice se příliš nesnáší s octem či jinými kyselými přípravky, ztrácí barvu a měkne. Proto je lepší v salátech ji jen promíchat s kořením, a teprve těsně před podáváním doplnit dresink z oleje, octa či citronu.

Recepty z brokolice
Brokolicový koláč (4 porce)

400 g brokolice, 300 g listového těsta, 100 g pórku, 150 g anglické slaniny, 15 cl smetany, 3 vejce, 100 eidamu, 1 g soli, 2 g čerstvého tymiánu, 1 g bílého pepře
Formu na nízký koláč vyložíme listovým těstem(až přes okraje formy), na ně rozložíme anglickou slaninu, pórek i růžičky brokolice a zalijeme smetanou s rozšlehanými vejci. Osolíme, okořeníme sekaným tymiánem, bílým pepřem a posypeme strouhaným eidamem. Pečeme 30-35 minut při teplotě 180 ºC.

Lososová pěna (mousse) s brokolicí (4 porce)

250 g čerstvého lososa, 180 g brokolice, 8 cl smetany, 3 cl bílého suchého vína (portské, Aligote), 1 g čerstvého estragonu, 1, 5 g želatiny, 1 g soli
Nejprve namočíme želatinu. Čerstvého lososa jemně umeleme nebo rozmixujeme (musí zůstat zchlazený), osolíme a okořeníme estragonem. Přidáme šlehanou smetanu, rozpuštěnou želatinu i suché bíle víno a vše umícháme do pěny. Brokolici rozebereme na růžičky, krátce povaříme v páře nebo spaříme ve vroucí vodě (oblanšírujeme). Formu vyložíme nejprve vrstvou pěny, na ni přijde oblanšírovaná brokolice, kterou opět pokryjeme pěnou. Asi 20 minut pak vše zvolna vaříme ve vodní lázni (nebo v troubě při teplotě do 100 ºC).

Gratinovaná brokolice s rajčaty a mozzarellou (4 porce)

500 g brokolice, 200 g rajčat, 160 g mozzarelly, 80 g bazalkového pesta, 40 g strouhanky.
Brokolici rozebereme a krátce oblanšírujeme. Pak ji pokryjeme plátky rajčat, osolíme a posypeme nastrouhanou mozzarellou. Směs zapečeme asi 7 minut při teplotě 195 ºC. Mozzarellu pokapeme pestem z čerstvé bazalky, olivového oleje, česneku a piniových oříšků. Strouhanku krátce opečeme a sypeme ji na gratinovanou brokolici.

Recepty připravil Jiří Pospíšil, šéfkuchař restaurantu Porto S.R.A. na mezinárodním Letišti Praha-Ruzyně