Miroslava Navrátilová z Fakultní nemocnice Brno varuje například před makrobiotickou dietou a hubnutím podle krevních skupin. Obdobné kůry jsou založeny na tom, že se člověk vzdá určitého segmentu stravy, což podle ní není dobré.

U diet, kdy lidé výrazně změní svůj jídelníček, navíc hrozí jojo efekt. Jakmile se člověk přestane hlídat a vrátí se k původnímu stravování, shozené kilogramy nabere.

Navrátilová v Poradně pro poruchy metabolismu a výživy radí lidem s nadváhou, aby v první řadě omezili přísun tuků. Chtějí-li hubnout rychle, měli by jich denně sníst 20 gramů, při pomalejším hubnutí doporučuje 50 gramů. Když si někdo chce udržet svou váhu, optimálních je 70 gramů.

Omezte tuky, nikoliv cukry

"Nejhorší je první týden. Ale když si lidé zvyknou, tuk už jim pak nechutná," řekla odbornice. Lidé prý navíc získají schopnost vycítit i skrytý tuk - třeba v omáčce servírované na návštěvě.

Lékařka naopak nefandí drastickému omezování cukrů ve stravě. Když je prý lidé zcela vyloučí, sníží koncentraci cukru v mozku a mohou trpět bolestmi hlavy a být podráždění. Od hubnutí pak snáz ustoupí. "Někdo si myslí, že když sní hodně cukru, uloží se mu v těle ve formě tuku. To jsou mýty," řekla lékařka.

Češi patří podle Navrátilové k nejobéznějším národům v Evropě. Obézních mužů je v populaci přes 16 procent, hůř na tom jsou se 17 procenty jen Němci. Podobně 20 procent obézních Češek znamená druhé nejhorší místo v Evropě, větší problémy s nadbytkem kil mají už jen Rusky, a to 28 procent.