Odborníci ve své práci poukazují na to, že jen od roku 1950 se průměrná denní spotřeba energie snížila o 500 až 600 kilokalorií. Téměř zcela zmizela nejen těžká fyzická práce, ale do značné míry i jakýkoli pohyb. Běžný úředník se denně pohybuje již jen asi 20 až 30 minut.

K udržení nejlépe pomáhá hodina chůze denně

Potřebná by však byla minimálně hodina chůze každý den, která by přinesla "spálení" asi 200 kilokalorií a tím přispěla k vyrovnání bilance mezi příjmem a výdejem energie, říkají vědci.

Protože přijmout jen o 100 kilokalorií denně více, než kolik člověk v daném dni spotřebuje, znamená za rok přibrat tři až pět kilogramů.

Je samozřejmě možné a žádoucí dále omezovat příjem energetických látek v potravě, zejména tuků, připomíná Karin Schindlerová z vídeňské všeobecné nemocnice.

Nejdůležitější je zvýšit tělesnou aktivitu

Nahradit plnotučné mléko odtučněným znamená ušetřit 55 kilokalorií na sklenici, nízkokalorický jogurt místo tučného ušetří 79 kilokalorií, pět deka libové šunky místo trvanlivého salámu dalších 70 kilokalorií atd.

Ještě důležitější je však v dnešní době zvýšit tělesnou aktivitu a tím přebytečné kalorie spálit, zdůrazňuje sportovní lékař Paul Haber. Podle něj může jedině pravidelný dostatečný pohyb nejen zabránit tloušťce, ale i udržovat tělo v potřebné kondici.

"Žádná dieta není trvalým řešením. Je možné zhubnout za týden o pět kilogramů, ale dlouhodobě to nefunguje. Trvalou redukci nadváhy může člověk dosáhnout jen mnoha malými krůčky," říká Haber.