„Není to žádná novinka, čínská kuchyně pracuje s klíčky a výhonky už pár tisíc let. Jejich výhody spočívají nejen v přínosu pro zdraví, ale také v lahodné chuti a rychlé úpravě. Kromě klíčků luštěnin, jež se musí oblanšírovat, se totiž pojídají hlavně za syrova,“ doplňuje Jiří Vančura z pražské restaurace China Fussion.

Od čočky po ředkvičku

Třeba naklíčenou vojtěšku nazývali Arabové dokonce otcem potravin a považovali ji za prostředek proti stárnutí. Obsahuje totiž nejen řadu minerálů a vitamínů, včetně vzácného účka, jež se podílí na ochraně před vznikem peptických vředů, ale i esenciálních mastných aminokyselin a enzymů.

V chuťové rozličnosti těchto drobných rostlinek si přijde na své každý mlsný jazyk. Klíčky fazolí mungo dodají labužnický šmrnc i levným karbanátkům, kořeněnost výhonků ředkviček promění chleba s máslem v pikantní laskominu, oříškové tóny klíčků ječmene dostanou müsli k snídani do kulinářské extraligy.

Vitamíny do tří dnů

Klíčky i výhonky se dají koupit, ale při dodržení hygienických pravidel pěstovat i doma. Základem však musí být jen zdravá, chemicky neošetřená semena, nejlépe v biokvalitě.

Při klíčení jsou ovšem náchylná k napadení plísněmi, proto se musí nejméně 2x denně opatrně propláchnout vlažnou vodou.

Klíčky lze sklízet obvykle po třech dnech, výhonky podle druhu rostliny do dvou týdnů. Konzumují se celé, na jednu porci se počítá maximálně s polévkovou lžící naklíčených semen.

Do salátů nebo prostě jen tak
Druh
Nutriční přínosPoužití
Poznámka
Mungo
Vitamíny C, A, E, vápník, hořčík Saláty, karbanátkyObsah bílkovin srovnatelný s masem
Obiloviny
vit. B, E, biotin, zinek, jód Do jogurtu i müsli Nutričně nejvýhodnější špalda
Luštěniny
vit. B, lecitin, fosfor Saláty, dušené masoČočka snižuje obsah cholesterolu v krvi
Pohanka
vit. E, B, vápník, fluor Pomazánky, kašeCelkové posílení organismu
Hořčice
Bílkoviny, vápník, betakaroten Míchané zeleninové salátyObsahuje i vlákninu
Ředkvička
vit. C, vápník, železo Saláty, na těstoviny, kuskus, k masuPříjemně ostrá chuť
Vojtěška
Esenciální aminokyseliny, vit. K,U
Kaše, rýže, polévkyDezinfekční efekt

K televizi pučálku

Klíčky a výhonky nejsou jen fenomén asijské kuchyně. Také naše babičky pěstovaly na vlhké vatě semínka řeřichy, ředkvičky, hořčice a drobounké rostlinky příjemně štiplavé chuti sypaly na krajíce chleba s máslem.

Nejznámější je ovšem pučálka, bez níž se kdysi neobešel štědrovečerní stůl ani velikonoční tabule. Připravovala se z namočeného hrachu naslano i nasladko. Naklíčená semena se pak opražila, původně nasucho, později se smažila na másle.

Ve slané verzi se báječně hodila k pivu i vínu. I dnes si lze tuto dobrotu rychle dopřát. Stačí orestovat na oleji předvařený žlutý hrách, nechat okapat, prosolit a už jej můžete křupat u televize.

Zdroj vitamínů i minerálů

Klíčky a výhonky jsou přímo rezervoárem vitamínů. Zatímco v zelenině po sklizni jejich obsah začne klesat, v naklíčených semenech naopak prudce stoupá - zvlášť pokud jde o podíl vitamínů A, řady B, C a E.

Věděli to už i staří Féničané, kteří nechávali přímo na lodích naklíčit semena, aby námořníci nepodlehli kurdějím, nemoci z nedostatku vitamínu C. Klíčením se navíc mění zásobní škroby v semenech na cukry, k životu se probouzí rovněž řada enzymů.

Mladé rostlinky jsou pak i plné hodnotných bílkovin, minerálů, zejména vápníku, hořčíku, fosforu a železa. Obsahují také pro lidský organismus tak důležité nenasycené mastné kyseliny.