„Pokud ji pojmete jako relaxaci, neklade na tanečníky takové technické, ale ani fyzické nároky jako některé jiné tance,“ říká Veronika Preislerová, instruktorka salsy. Podle ní stačí zvládnout základní krok, otočku vpřed i vzad a všechno ostatní už může být jen věcí fantazie, improvizace a radosti z hudby. Obvykle lidi strhne a baví je. Díky tomu nemají pocit, že by tancování byla dřina, i když při ní mohou spálit relativně hodně kalorií.

Přestávaly se stydět

„Bylo velice příjemné sledovat ženy v našich kurzech, jak najednou zapomněly na přebytečná kila a rozvlnily se v rytmu salsy,“ říká psycholožka Iva Málková, odbornice na hubnutí. „Bylo vidět, jak je tanec baví, jakou z něj mají radost a přestávají se stydět za nadváhu. Najednou ožily, rozsvítily se a začaly se projevovat s menšími zábranami. Tedy mnohem spontánněji i ženštěji.“

Ukázky a trénink salsy zařadila Iva Málková do kurzů STOBu proto, že by ženy samy nenašly odvahu jít se svou postavou do tanečního studia nebo kurzu a tanec si vyzkoušet.“

Houpavý pohyb nepřetěžuje klouby

Salsu můžete tančit v páru, ale i samostatně. A prakticky v jakémkoliv věku. Do řady kurzů chodí čtyřicátníci nebo padesátníci. Ale občas do nich přijdou i starší lidé.

„Plynulý, houpavý pohyb nezatěžuje tolik klouby,“ vysvětluje Veronika Preislerová další výhodu latinskoamerické salsy. Ví, o čem mluví. Jako soutěžní tanečnice aerobiku byla dvakrát na operaci s meniskem. Salsa jí pomohla získat zpátky kondici. A s partnerem Franciscem Gilem zvládá tento tanec bez obtíží i s odoperovanými koleny.

Hubnutí jako vedlejší efekt

Na první kurz zlákala Nikolu Slavíkovou z Prahy maminka, kterou tancování salsy nadchlo. To bylo před dvěma roky. Nikole se zalíbil temperament, nespoutanost a živelnost tance i jeho uvolněnost a možnost vyjádřit v něm bez zábran své pocity.
Od loňského září se mu začala věnovat intenzivně. Dvakrát týdně chodí na hodinový trénink, pomáhá na kurzech salsy, ale opravdu propotí triko až na party ve své oblíbené salzotéce. Tam si tanec užije nejvíc.

Za čtyři měsíce shodila sedmnáctiletá Nikola necelých 5 kilo. Že zhubla, toho si všimli i známí, úbytek kilogramů poznala také na oblečení. „Byla jsem taková mírně oplácaná,“ říká. „Ale nešla jsem tančit proto, abych se zbavila nadbytečných kil. Je to spíš takový vedlejší efekt, který mi připadá hrozně fajn.“

Užijte si omáčku

Slovo salsa znamená ve španělštině omáčku. Ne náhodou. Tento tanec, který vychází ze španělských, afrických a indiánských rytmů i melodií, ovlivnilo hodně různých prvků. A tak jako existuje nepřeberné množství omáček plných nejrůznějších ingrediencí, existuje i spousta podob salsy.

Ty navíc mohou být pojaté romanticky, hravě, vášnivě nebo něžně, jak kdo chce a umí. Platí u ní: kolik tanečníků, tolik stylů. Důležité je, aby ji člověk nejen tančil, ale aby ji skutečně prožíval a vychutnával si radost, kterou přináší.

Přínos pro zdraví

Ze zdravotního hlediska může být salsa užitečná tím, že:
- zlepšuje krevní oběh, příznivě upravuje krevní tlak a snižuje cholesterol;
- posiluje plíce a snižuje riziko výskytu osteoporózy;
- dokáže uvolnit a zároveň posílit důležité svaly zad, břicha i končetin;
- zlepšuje schopnost čelit stresu a kvalitu spánku, ale zároveň zvyšuje sebevědomí.

Užitečné adresy

Pokud chcete hubnout se salsou, navštivte www.istob.cz , od března by měly začít kurzy využívající tohoto tance. Jinak se víc o salse dozvíte na internetových adresách www.donantesderumba. com, www.salsaonline.cz, www.salsaportal.cz nebo www.salsapower.com; www.centrumtance.cz .

Pokud budete chtít navštívit nějaký z tanečních kurzů, stačí napsat do internetového vyhledávače heslo salsa. Nabídka je překvapivě široká. V první polovině dubna se v Praze koná dokonce festival salsy, o který je velký zájem.