"Lžíce kvalitní majonézy denně, neublíží ani těm, co drží redukční či nízkocholesterolovou dietu," řekla Ludmila Oliveriusová ze Společnosti pro výživu . 

Pokud chcete zhubnout, máte dvě možnosti – počítat s majonézou v rámci denní spotřeby energie anebo navíc nahradit klasickou majonézu nízkotučnou. Jedna polévková lžíce klasické majonézy nám dodá přibližně 100 kcal, nízkotučná majonéza 60 kcal, tatarská omáčka 70 kcal a nízkotučná tatarská omáčka 50 kcal.

Navíc rostlinné oleje, z nichž je majonéza vyrobena, obsahují zdraví prospěšné vícenenasycené mastné kyseliny, včetně esenciálních omega 3 mastných kyselin, které pomáhají snižovat hladinu cholesterolu.

Domácí majonéza bývá zpravidla tučnější než kupovaná

Zatímco domácí majonéza obsahuje 2 až 3 syrová vejce, ve stejném množství majonézy koupené v obchodu je mnohem méně vaječné složky, aniž by toto menší množství bylo na úkor kvality. / V jedné sklenici majonézy o obsahu 250 ml je pouhá třetina jednoho vejce./

Kvalitní majonéza se tedy vyrábí z rostlinného oleje (obvykle řepkového), z pasterizovaných vaječných žloutků (někdy i bílků) a okyselujících složek (octa nebo citronové šťávy), případně vody. Tato hustá, krémová omáčka může být dále ochucena hořčicí a kořením.

Tatarská omáčka navíc obsahuje kousky zeleniny (okurky, cibuli, pažitku).

Do majonézy se sníženým obsahem tuku se přidává zase kukuřičný škrob, který slouží jako zahušťovadlo pro dosažení patřičné konzistence a stability výrobku, aby nedocházelo k oddělování olejové a vodné fáze.