"Rada je, abychom žili aktivně, správně se stravovali, cvičili své tělo i mysl, dobře se vyrovnávali se stresem, nebyli bolestínští, nefňukali, stýkali se s lidmi a byli aktivní. Jsou to prosté recepty, ale není jednoduché je dodržet," říká lékařka Iva Holmerová.

V desetimiliónovém Česku žilo ke konci srpna 510 stoletých a starších lidí. V roce 1907 či dříve se narodilo 428 žen a 82 mužů. Rekordní počet stoletých a starších lidí hlásí Japonsko, kde jich žije kolem 32 000. Každý pátý Japonec je nyní starší 65 let a do poloviny tohoto století se tento počet téměř zdvojnásobí. Podle demografů do té doby počet obyvatel Japonska poklesne o 30 procent na 90 miliónů obyvatel.

Podle Holmerové přispívá k těmto číslům i pověstná skromnost Japonců, nepřejídají se, obezita je u nich výjimkou. Pavel Suchánek z Fóra zdravé výživy k tomu dodává, že kromě zdravé stravy je třeba také pravidelný a rozumný pohyb. V Japonsku je pro lidi běžné každodenní cvičení, oblíbené je například taiči.

Pohybová aktivita by měla být součástí denního rytmu

"Pohybová aktivita je tam daleko větší součástí běžného denního stylu. Druhá věc je, že Japonci jedí daleko více ryb, zejména mořských, a hodně zeleniny. V podstatě se tam nepotkáte se sladkostmi, a když, tak jen jako chuťovky, nikoli jako základní a naprosto běžná součást jídelníčku," shrnuje Suchánek.

Podle něj je v silách Čechů se více hýbat. Nejdostupnější je chůze, stačí hodina denně. Z hlediska zátěže je jedno, zda člověk chodí lesem nebo po nákupním centru, jde o tu hodinu pohybu v kuse; dělá pro své zdraví více než když sedí v autě. Pravidelný pohyb zaručí i to, když si člověk pořídí psa a několikrát za den ho venčí. Pohyb není vyloučen ani u nemocných, často je dokonce součástí léčby, obézní například mohou plavat, lidé s vysokým tlakem jezdit na rotopedu nebo chodit na dlouhé vycházky.

Češi mají velmi malou spotřebu ryb a zeleniny

Co se týče stravovacích zvyklostí Čechů, považuje Suchánek za problém vysokou spotřebu sladkostí a malou spotřebu ryb a zeleniny. Klasické sladkosti doporučuje nahradit sušeným ovocem. Mlsat se dá i čokoláda s vysokým obsahem kakaa a müsli. Sladkosti je ale lépe jíst dopoledne, večerní mlsání přidává kilogramy. Pokud má někdo chuť na sladké večer, může si dát mrkev a obecně jakoukoli zeleninu.

Na dlouhověkost má každý národ svůj recept. Taoistický mistr Lu-Ťing-Juan, který údajně zemřel ve 256 letech, radí nikdy nespěchat a brát vše klidně: uklidni své srdce, seď tiše jako želva, choď čile jako pták a spi tvrdě jako pes. Dobré je vyhýbat se extrémním emocím a denně cvičit. Recept starých Řeků zase zní: nerozčiluj se, pij mléko s medem, pěstuj divadlo, gymnastiku a dožiješ se klidného vysokého věku.