Někdy je v obchodě těžké rozeznat, které pečivo je vyrobené z celozrnné mouky a které nikoliv. Produkt může být tmavý, ale celozrnné mouky v něm nejsou vůbec obsaženy nebo jen v minimálním množství. Jedná se totiž pouze o obchodní název, který charakterizuje barvu pečiva.

Tmavá střídka je často docílena některými surovinami jako například směsí, která obsahuje pražené výrobky z obilovin, především ječmene nebo žita. Barva pečiva je pak hnědá až kávová a také v chuti a vůni lze rozpoznat kávovinu. Nejedná se ale o nic nezákonného nebo snad šizení spotřebitele, výrobce jednoduše využívá barevné a chuťové variace a kombinace surovin. Pečivo z tmavé (obarvené) mouky má pak stejné vlastnosti jako pečivo z bílé mouky.

Proč je celozrnné pečivo zdravější

Bílé pečivo se vyrábí z bílé mouky, při jejíž výrobě se používá pouze vnitřní část zrna. Ta neobsahuje tolik minerálních látek a vitaminů jako vrstva vnější. Bílá mouka je proto z výživového hlediska mnohem méně hodnotná.

"Bílé pečivo má také méně vlákniny a vyšší glykemický index než pečivo celozrnné. To znamená, že se po požití takové potraviny poměrně brzy dostaví hlad. Vyšší glykemický index vede k většímu vzestupu hladiny cukru v krvi, tedy i k uvolnění většího množství hormonu inzulínu, který mimo jiné podporuje také ukládání energie do tukových zásob. Energetická hodnota bílého a celozrnného pečiva je téměř stejná - u celozrnného může být dokonce o něco vyšší. Výživová hodnota ale mluví jednoznačně ve prospěch pečiva celozrnného", vysvětluje MUDr. Pavel Hlavatý, obezitolog z pražského Endokrinologického ústavu.

Dávejte však pozor na to, že celozrnné pečivo může mít kratší dobu trvanlivosti.