Nové evropské značení na výrobcích, podporované v ČR Potravinářskou komorou ČR, je významným přínosem nejen pro spotřebitele, ale také pro odborníky na výživu. Spotřebitel díky němu totiž získá natolik srozumitelné informace, které si dokáže celkem snadno provázat s doporučeními odborníků.

Součástí nového značení na výrobcích jsou také procentuální údaje, které umožňují spotřebiteli sledovat i aktuální rozložení příjmu energie a jednotlivých živin v průběhu dne.

Konzument si tak může lépe rozdělit jednotlivé dávky jídel během dne, což má zvlášť velký význam v současné realitě českého stravování, kdy převážná část populace konzumuje minimální množství stravy během první poloviny dne a většinu stravy pak v podvečer až večer. Takové členění stravy přitom vede k nárůstu  tělesné hmotnosti a také ke zvyšování rizika onemocnění diabetem 2. typu, ale i k projevům dalších civilizačních chorob, zejména nárůstu obezity v oblasti pasu s vysokým rizikem vzniku metabolického syndromu.

Informace budou obsahovat mnohem podrobnější údaje

Soubor nově zveřejňovaných informací na výrobcích je širší než obvykle uváděné základní informace o energetické hodnotě výrobku, obsahu bílkovin, tuků a sacharidů. Tyto základní informace jsou běžné populaci obecně dobře známé, i když si mnoho spotřebitelů neumí představit zdroje těchto složek.

 Další uváděné informace jako třeba obsah vlákniny, sodíku nebo soli jsou pro spotřebitele známé už méně, a to zejména v souvislosti s doporučeným množstvím. Například procentuální údaj na výrobcích o obsahu sodíku a soli má však obrovský význam. Sodík je pro tělo velmi důležitou minerální látkou, ale v nadměrném množství působí zdravotní problémy, spojené především s vysokým krevním tlakem. Největším zdrojem sodíku je sůl, jejíž současná konzumace se v české populaci pohybuje mezi 12 a 15 g, ačkoli doporučená dávka je 6 g na den.

Údaje o sacharidech a tucích

Velký význam mají také informace o obsahu tuků a nenasycených mastných kyselin, cukrů a sacharidů, i když jsou v tuto chvíli pro běžného spotřebitele poněkud matoucí. Běžný spotřebitel totiž zatím příliš nevnímá rozdíl mezi sacharidem a cukrem. Zatímco cukr patří k těm součástem stravování, jejichž konzumace by měla být co nejnižší, sacharidy jsou údajem celkovým, pokrývajícím i polysacharidy, které jsou pro lidský organizmus důležité. Cukry jsou tedy jen jednou skupinou ze sacharidů, stejně jako nenasycené mastné kyseliny jen jednou skupinou různých typů mastných kyselin v tucích.

Povědomí o nenasycených mastných kyselinách běžný spotřebitel sice má, ale zatím není zvyklý vyhledávat takové údaje na výrobcích, na rozdíl od obsahu tuku. Obecná informace o množství tuku přitom nic neříká o jeho druhu (může být živočišný nebo rostlinný). Přitom obecně řečeno živočišný tuk obsahuje větší množství nasycených mastných kyselin, které zvyšují hladinu cholesterolu i riziko kardiovaskulárních onemocnění. Naproti tomu tuk rostlinný obsahuje větší množství nenasycených mastných kyselin, které hladinu cholesterolu naopak snižují a na kardiovaskulární onemocnění působí preventivně (záleží právě na složení těchto mastných kyselin).