Když už se pustíme do jídla, jak poznáme, že jsme sytí? V našem těle funguje mechanismus, o kterém jste již určitě četli nebo slyšeli. Tento mechanismus spojuje žaludek a mozek. Ze žaludku do mozku se vysílají signály, že do žaludku právě přichází potrava. Ale teprve až po 15-20 minut dojde našemu mozku konečný signál, že je žaludek přiměřeně naplněn. 

Základním pravidlem, jak se nepřejídat, je jíst pomalu. Pokud to budete dodržovat, váš žaludek bude mít dostatek času informovat mozek, že už má dost. Podaří se vám tím kontrolovat a v případě potřeby (když hubnete) i snížit množství jídla.

K snídani vám naprosto postačí např. 40 g celozrnných cereálií se 125 ml odtučněného mléka. Jakkoli se vám může na první pohled zdát tato porce malá, věřte, že vám dodá potřebnou energii, vitamíny, minerály a vlákninu. Pokud budete chroupat lupínky pomalu a v klidu, bude váš žaludek i mozek spokojen. Protože přejíte-li se hned ráno, energie bude spotřebována na spalování snídaně a vám se bude chtít celé dopoledne spát.

Kdo by se měl naučit jíst pomalu? Především ten kdo:
spořádá snídani rychleji než za 10 minut a oběd a večeři rychleji než za 15 minut
polyká velká sousta
jí tak rychle, že si nestačí jídlo ani vychutnat
je většinou s jídlem hotov dříve než ostatní
spořádá jídlo tak rychle, že má pocit těžkého žaludku a z jídla nakonec stejně nemá dobrý pocit

Existuje několik chytrých triků, jak jíst do polosyta a dát žaludku šanci, aby si s vaším mozkem mohl v klidu popovídat:

- Do úst vkládejte menší kousky jídla, pečlivě kousejte a neberte do úst další sousto, dokud nespolknete předchozí
- Nenabírejte příborem další sousto, máte-li plná ústa
- Občas přerušte na pár vteřin jedení, odložte příbor  a konverzujte
- Vnímejte vůni a chuť pokrmu a užijte si to!
- Dojídejte u stolu jako poslední
- Jezte pouze u stolu, nikoli vestoje
- Jezte v klidu
- Při jídle se nevěnujte žádné další činnosti (čtení novin nebo časopisů; sledování TV)
- Vyhýbejte se fast-foodům a stánkům s rychlým občerstvením
- Nemusíte dojídat vše, co máte na talíři (i když se jedná o zdravý pokrm)!

Pozor na psychický hlad

Psychickému hladu zabráníte, když budete jíst nejen pomalu, ale také budete-li mít na talíři pestrou stravu - i malé kousky různých potravin postačí k tomu, abyste měli zážitek z rozličných chutí, vůní a barev. Používejte menší talíř - i když na něm máte malou porci - talíř vypadá plný a porce větší.