Lehký (light) jogurt může mít obdivuhodných 150 kJ a jogurt s 0,1 % tuku a s jahodovou příchutí naopak až 330 kJ. Jinak je obvyklé, že lehký jogurt mívá 200 kJ. Ty kaloricky vydatné, většinou smetanové a slazené, 550 až 600 kJ. Zvlášť pokud vedle tuku a sladkých příchutí obsahují také oříšky nebo čokoládu.

Podstatné je, že si místo jednoho smetanového jogurtu můžete dát dva až tři jogurty se sníženým obsahem tuku. Naplatí to však absolutně. V kalorických tabulkách uvidíte rozdíly mezi konkrétními výrobky. Člověk, který se nechce brodit čísly a tabulkami, se může držet jednoduchého pravidla. Důležité nejsou nápisy ani dojmy, nýbrž počet kilojoulů. Měl by být uveden na obale. Pokud není, výrobek nekupujte.

Silnější kalibr

Když se podíváte na e-kalkulačku (www.ekalkulacka.cz), zjistíte, že víc než jogurty mívají smetanové krémy typu Monte (100 g má 800 kJ) nebo Pribináček (1000 kJ).

Jejich výrobci se snaží nálož kalorií zmírnit tím, že je balí a prodávají v menším množství než 100 g. Jakmile ve výrobku tohoto typu nahradí smetanový krém krémem tvarohovým, sníží množství kalorií, obvykle pod 500 kJ.

Jogurty však nebývají kalorickou bombou. To spíš sýry, zejména smetanové (až 1600 kJ ve 100 g), smetana (kolem 1200 kJ), tatarka (kolem 2100), majonéza (1300-3000 kJ), šlehačka apod. V light verzích sice mají méně kalorií, ale ve většině případů stejně zůstávají potravinami velmi vydatnými.

U nich pak daleko víc než u jogurtů platí, že se nesmíme nechat ukolébat líbivými nápisy a musíme hledat na obalu výrobků přesný údaj o počtu kalorií.

Kde hledat kilojouly

To platí i pro další výrobky. Pro různé druhy kaloricky přijatelnějších džusů, sladkostí, sušenek, mas, uzenin atd.

Udělat si správnou představu, kolik kilojoulů mají takové výrobky ve svých běžných verzích, v tom vám může pomoci třeba brožura Energetické hodnoty potravin nebo jednodušší a přehlednější Ledničkový tahák, případně je najdete ve speciálním počítačovém programu (podrobnosti na www.stob-plus.cz).

Jak nahradit kalorické verze potravin méně kalorickými, často radí i na bezplatných telefonních linkách: 800 116 116 (Merrylinka) a 800 175 324 (poradna Flóry).

Někdy výrobce uvede na obale energetickou hodnotu celého výrobku, jindy jen 100 g potraviny. Jeden z výrobců čokolád začal uvádět i to, jakou hodnotu má čtvereček jeho pochoutky.

Kdo se chce zabývat tabulkami podrobněji, může sledovat obsah tuků (T) bílkovin (B) nebo sacharidů (S). Například z tabulky na Ledničkovém taháku zjistíte, že nejvíc je nutné omezit příjem sacharidů a tuků, nejméně pak bílkovin, které nás zasytí na delší dobu, pomohou nám udržet svalovou hmotu, takže máme dobrý bazální metabolismus, tedy spalování kalorií v klidu, a tak dál.

Další chyták

U potravin typu light nebo potravin vhodných pro diabetiky bývá někdy uvedeno, čím je výrobek oslazen. Pokud je to aspartam, výrazně to sníží jeho kalorickou hodnotu. Pokud je to třeba fruktóza, znamená to, že nemá výrazně méně kalorií, jenom se nám pomaleji zvyšuje hladina cukru v krvi.

Výrobky s nápisem Nedoslazováno nebo s nápisem Bez cukru (a za ním je pak drobným písmem připsáno: "přidaného") mohou obsahovat hodně cukrů, respektive sacharidů. Nápisy znamenají jen to, že do nich výrobce nepřipadával další cukry, zkrátka že je nedoslazoval (typickým příkladem jsou třeba některé džusy nebo cereálie).

Dobrá orientace ve složení výrobku vám usnadní i to, abyste odhalili třeba skryté cukry, zvlášť když obsahuje ječný slad, karamelové barvivo, rýžovou mouku, melasu, hroznový sirup, řepný cukr, med, třtinový cukr atd.

Kdo má rád věci jednoduché, tomu postačí, když si pohlídá kalorie. Příliš mnoho sacharidů se tak jako tak projeví na energetické hodnotě potraviny.

Ty české ji mají vyjádřenou v kilojoulech, ty zahraniční v kilokaloriích (kcal). Jedna kcal se rovná 4,2 kJ. Když tedy množství kilokalorií vynásobíme čtyřmi, snadno zjistíme, kolik je to zhruba kilojoulů.