Polévky lze často zařadit mezi nízkokalorická jídla, která obsahují v ideálním poměru všechny základní živiny (bílkoviny, sacharidy a tuky). Pokud má polévka vysoký obsah energie a dalších živin, je vhodné si ji dát jako hlavní chod. Méně vydatná polévka může tvořit předehru k hlavnímu jídlu, protože podporuje žaludeční sliznici k trávení a mírným podrážděním zvyšuje sekreci žaludečních šťáv. Povzbuzuje motorickou funkci zažívacího traktu a vůní tepla a koření zvyšuje apetit a chuťovou pohotovost k jídlu. 

Kromě toho většina polévek obsahuje hodně zeleniny, která zásobuje tělo antioxidanty (vitaminem C) i minerálními látkami (vápníkem, železem). Zelenina je zároveň zdrojem vlákniny, která pomáhá zlepšovat činnost střev a usnadňuje trávení.

V neposlední řadě je velmi důležitá role polévky v pitném režimu. Podle výživových doporučení by měl dospělý člověk vypít denně 2,5 až 3 litry tekutin. Výborným zdrojem vody je například polévkový vývar, který obsahuje zároveň i zeleninu. Talíř snědené polévky odpovídá zhruba čtvrt litru vypité vody.

Nejen po tukožravé polévce lze hubnout

Podle gastroenterologa Pavla Kohouta je prokázáno, že polévka přijímaná před hlavním chodem rozloží příjem stravy do delšího časového úseku a snižuje pocit hladu, takže v dalším jídle při obědě již nedochází k příjmu tak velkého množství stravy. Konkrétně: když si dáme před hlavním jídlem talíř vývaru s nudlemi nebo zeleninové polévky, stačí nám pak menší porce dalšího jídla. Lidé, kteří pravidelně jedí polévky, mají menší sklony k obezitě než ti, kteří polévku vynechávají. Proto bývají polévky také součástí diet.

Nejčastěji polévky vybíráme s ohledem na další chod a volíme buď polévku s nízkým obsahem energie nebo více kalorickou. Pokud volíme lehčí variantu, není vhodné zvyšovat energetickou hodnotu polévky například přidáním smetany, hustou zásmažkou, zavářkou či dalšími moučnými přísadami. Polévka před jídlem nesmí úplně zasytit. A pro hubnutí je čirá polévka rozhodně vhodnější než zahuštěná. Zdravější variantou krémové polévky je rovněž ta zahuštěná nikoliv jíškou, ale rozmixovanou zeleninou. Pro snížení kalorické hodnoty smetanových polévek je dobré použít rostlinnou variantu smetany místo živočišné.

Sytější husté polévky s jíškou nebo mléčné či smetanové polévky mohou s pečivem či chlebem a zeleninovým salátem zcela nahradit celý oběd či večeři.

Polévky jako součást léčebného procesu

Zvláštní úlohu může vhodně vybraná polévka sehrát u nemocných lidí. Díky tekuté konzistenci je lépe poživatelná a plně nahradí celé hlavní jídlo. Výhodou je, že lze jednoduše ovlivnit nejenom chuť a energetickou hodnotu polévky, ale i její teplotu. Např. při horečkách je lepší podávat polévky chladné. Polévku lze s výhodou využít i tam, kde je potřeba tělu dodat určité množství energie, vlákniny či minerálních látek a je limitováno množství stravy. Jednoduše se použije polévka více koncentrovaná.

Ve všech přijímaných potravinách je nutné sledovat obsah kuchyňské soli. Denní příjem soli by neměl nepřesáhnout 5 g, protože konzumace vyššího množství může zvyšovat krevní tlak.