Rybí tuk se podle nich v tomto ohledu osvědčil především u lidí s vysokým krevním tlakem a vysokou hladinou cholesterolu v krvi. Studie ukázaly, že stravovací režim, jehož součástí je konzumace omega-3 kyselin, zvláště pak kyselin známých pod zkratkami EPA a DHA, chrání proti vzniku demence a Alzheimerovy choroby. 

Účinky konzumace EPA a DHA na kognitivní funkce, tedy paměť, soustředění, vizuální paměť a plynulost vyjadřování, nebyly podle vědců již tak markantní. 

Vedoucí nizozemského týmu Boukje Maria van Gelderová a její kolegové vyhodnotili data 210 zdravých mužů, kterým bylo v letech 1990 mezi 79 a 89 lety a kteří byli duševně čilí. V témže roce vědci zjišťovali jejich stravovací režim a testovali jejich kognitivní funkce. Ty zkoumali znovu o pět let později. 

Rybí tuk brání úplnému úpadku mysli

Účastníci výzkumu, kteří jedli ryby, vykazovali pomalejší oslabování kognitivních funkcí než ti, kteří ryby nejedli. Podle vědců tak konzumace ryb sice nemá podstatný vliv při zhoršování těchto schopností, ale podstatně brání jejich úplnému úpadku. 

Tým van Gelderové doporučil, aby lidé denně přijímali asi 400 miligramů EPA a DHA, obsažených v rybách, mase, vejcích, pórku a cereáliích. 

Druhý výzkum uskutečnil tým ze Severokarolínské univerzity. Účastnilo se jej na 2250 starých mužů. Tamní vědci zjistili, že EPA a DHA přispívá k zachovávání verbálních schopností.