Až 80 procent seniorů hůře vnímá chuť a vůni jídla, mají také snížený pocit žízně, což podle Starnovské často vede k dehydrataci a tím k suchosti v ústech. To spolu s chorobami dásní či umělým chrupem vyvolává potíže s konzumací jídel.

To, že se hůře pohybují i hůře vidí, způsobuje, že se jim nechce chodit na nákupy a nechce se jim vařit. Dát si kávu a buchtu nebo jen knedlík či brambory je pro ně nejjednodušší. Někdy hraje roli i chudoba. Zvyšující se zapomnětlivost vede k tomu, že se senioři občas nenají vůbec, uvedla Starnovská.  Senioři, kteří by podle ní měli denně sníst alespoň jednu pořádnou porci masa, zapomínají, že maso lze i umlít. 

Až desetina starých lidí je podle odborníků dehydrovaná, přitom dvacetiprocentní ztráta tekutin může vést k tomu, že přestanou fungovat metabolické systémy a člověk zemře. Špatné zavodnění organismu zvyšuje také riziko krevních sraženin a zácpy. Dehydratace vyvolává nepříjemný pocit v ústech, způsobuje častější výskyt infekce močových cest i zmatenost. Důležité je pravidelné popíjení nápojů během celého dne, upozorňuje Starnovská. 

Černý čaj, káva, kakao a víno zhoršují vstřebání železa

Starší lidé by měli lehce zvýšit příjem vitamínů, protože jejich tělo je hůře vstřebává a při různých onemocněních jich více spotřebuje. Důležitý je zejména příjem vitamínu E, beta-karotenu, vitamínu C, kyseliny listové a vitamínu B12. 

Senioři často trpí nedostatkem některých minerálních látek, a to zejména železa, zinku a vápníku. Je tedy třeba zaměřit se na jejich přísun v potravě, případně s ošetřujícím lékařem konzultovat jejich náhradu. 

Dobrým zdrojem železa je maso a vnitřnosti, mléčné výrobky, vejce. Je také v například v celozrnném pečivu. Příznivě na vstřebávání železa působí vitamín C. Naopak využitelnost železa zhoršuje silný černý čaj, káva, kakao či červené víno. 

Nejlepší je jíst sýry večer

Dostatek zinku pokryje pestrá strava, v níž jsou zastoupeny ryby, vejce, mléčné výrobky, ovoce, zelenina, výrobky z obilovin a ořechy. Otázkou ovšem je, kolik seniorů je schopno a ochotno takovou stravu konzumovat. 

Nejlepším zdrojem vápníku je mléko a mléčné výrobky - jogurty, tvrdé sýry, kefír nebo tvaroh. Dobré je jíst sýry večer, protože tělo vápník v noci lépe využívá. Zkusit je možné také mléko sušené, které se přimíchá do jídla. Vápník je i v sardinkách. Rostlinnými zdroji vápníku jsou mák, ořechy, zelí, hrášek, brokolice.