Typickým příkladem je čokoláda. Odborníci na hubnutí radí vzít si dvě kostičky, nejlépe hodně kvalitní čokolády, s vysokým obsahem kakaa a s požitkem si je vychutnat.

Protože bývá dost hořká, sníme jí většinou méně nežli mléčné nebo jiných druhů, které mají výrazně sladší chuť.

Někomu pomůže i to, že si z kostiček udělá příděly. Nebo že si koupí malé čokolády, které může sníst celé a neláká ho zbytek tabulky. Anebo si dopřeje jednu dvě Mozartovy koule, případně dva tři kousky luxusních belgických čokoládových bonbónů. Ty jsou sice drahé, ale tím spíš nikoho nepřekvapí, že si jich vezmete tak málo.

Člověk, který má rád určitý druh čokolády, může vyzkoušet, jak mu bude fungovat to, že zkusí jíst malé množství čokolády, která pro něj není tak atraktivní. Třeba bílou nebo jiný druh.

Když vypuknou vášně

Pro některé z vášnivých milovníků čokolád jsou dvě kostičky čokolády něčím, co jejich potřebu mlsat rozhodně neuspokojí, naopak, zvýší ji. Pro ně je proto lepší, když se čokoládě vyhnou a najdou si místo ní nějakou náhradu.

Tou určitě nejsou müsli tyčinky. V nich obvykle bývá dost sacharidů, a tedy i kalorií. Navíc na ně většina výrobců obvykle používá jako polevu méně kvalitní druh čokolády s vyšším obsahem nepříliš kvalitních tuků, a tedy i negativním vlivem na kardiovaskulární systém. To se většinou týká i tzv. jogurtových polev, o kterých si spousta lidí myslí, že jsou odlehčené, a tedy zdravé.

Překvapivě chutným řešením bývají proteinové tyčinky s čokoládovou příchutí nebo polevou (Guareta, Protifast, Diet plus aj., existují i s řadou dalších příchutí).

Obsahují mnohem méně kalorií než čokoláda a hodně bílkovin, které nás zasytí na delší dobu a vyznačují se řadou dalších pozitivních vlastností. Bohužel i jednou negativní: nepatří k nejlevnějším výrobkům (20 až 60 korun za kus).

Zmrzlina z ovoce

Mražené jahody, borůvky, maliny a další druhy lesních plodů nebo ovoce mlsají lidé málokdy. I když v porovnání s kompoty obsahují výrazně méně cukrů, tedy i málo kalorií, a naopak dost zdraví prospěšných látek. Připadají jim drahé.

Když třeba zmražené jahody rozmixujeme a osladíme umělým sladidlem, vznikne dřeň. K té přidáme trochu mléka a získáme opravdu chutnou zmrzlinu s malým množstvím energie.

Jinou variantou je to, že rozšleháme tvaroh s jogurtem a kousky čerstvého ovoce. To vše pak osladíme aspartamem.

Kdo nevydrží bez bonbónů, může zkusit ty s umělými sladidly, které mají podstatně méně kalorií. Musí však opět počítat s tím, že si připlatí.

Jak snížit energii bábovek a koláčů

Kdo miluje bábovky, buchty nebo koláče, ten může snížit jejich energetickou hodnotu tím, že místo cukru použije některé z umělých sladidel vhodných pro pečení.

Také může vyzkoušet bábovku s menším obsahem kalorií a se zvýšeným obsahem bílkovin. I když je malá (asi jako tenisový míček), dokáže spoustu lidí překvapivě vydatně zasytit.

Testoval jsem její chuť na kolegyních z práce a všem kupodivu chutnala. Dceři jedné z nich dokonce do té míry, že matce nenechala ani sousto. Více se o bábovce, proteinových tyčinkách a dalších užitečných mlscích dozvíte na internetové adrese: www.stob-plus.cz nebo na www.stob.cz.

Další možností je to, že piškotové těsto určené pro lehké moučníky uděláme nízké (nebo použijeme jeden až dva plátky nařezaného korpusu, který lze koupit v pekařství). Na něj dáme hodně želatiny s ovocem. Případně málo tučný tvaroh, ať už samotný, našlehaný, různě ochucený, s ovocem atd. Obsahuje bílkoviny a přispívá tedy k delšímu zasycení, aniž by obsahoval přehnaně moc energie. Navíc má i nízký glykemický index (GI).

Kapučíno jinak

Kapučíno obsahuje asi 400 kJ. Pokud použijeme na jeho přípravu šlehačku, tak ještě více. Variantu se zanedbatelným počtem kalorií uděláme následujícím způsobem.

V mixéru nebo pomocí malého šlehače umixujeme polotučné, případně i nízkotučné mléko, studené anebo zahřáté na 60 °C. Pěnu, která vznikne, pak dáme do kávy, kterou si přisladíme aspartamem. Pokud si večer rádi vypijeme sklenku vína jako tekutý dortíček, měli bychom ji po určitou dobu nahradit vinným střikem. S pivem něco podobného udělat nejde, proto bychom měli snížit alespoň jeho dávky na třetinku denně nebo na třetinku každý druhý den.

Pozor na oříšky

Ořechy a oříšky patří k energetickým bombám. Jeden pytlík se 100 gramy má 2000 až 2500 kJ. Tedy víc, než by měl mít rozumný oběd, případně večeře: lehce pod 2000 kJ, a při hubnutí by se energetická hodnota těchto hlavních jídel měla pohybovat zhruba od 1300 do 1700 kJ.

Proto je užitečné nahradit arašídy, mandle a lískové nebo vlašské ořechy praženými sójovými boby, které mají trochu méně kalorií a více bílkovin. Hůř se ale shánějí.

Nejlepší je ptát se v prodejnách Zdravé výživy po výrobcích typu alburetek. Velmi příjemnou chuť mají ochucené sójové oříšky, které dostanete v některých lékárnách. Jeden sáček o 30 g obsahuje 600 kJ a má výborné složení, tedy hodně bílkovin a méně tuku i sacharidů.

Také některá semínka (dýňové, lněné aj.) mají trochu méně kalorií, nízký GI a řadu látek prospěšných zdraví. I je však musíme jíst střídmě.

Pokud se bez oříšků a ořechů neobejdeme, navrhují odborníci na hubnutí to, abychom si je sami loupali. Sníme jich pak o něco méně.

Orgie u televize

Hodně lidí rádo a hodně mlsá u televize. Je to nejhorší způsob mlsání, protože jídlo konzumujeme bezděčně a obvykle si vůbec neuvědomujeme, kolik jsme toho do sebe naládovali. Oblíbenou pochoutkou jsou u ní kromě oříšků například chipsy, crakery nebo slané tyčinky.

Odborníci doporučují, abychom si místo nich koupili pytlík sušeného masa. Zatím ještě není tak rozšířené. Je třeba se na něj ptát v supermarketech, u benzínových pump nebo ve vinotékách. Musíte vyzkoušet, který druh vám bude chutnat.

Jeho výhodou je to, že se prodává tuhé a je potřeba ho dlouho kousat. Proto ho obvykle i málo sníme. Navíc obsahuje kvalitní bílkoviny (jeden sáček o váze 25 g má hodnotu pouze 250 kJ). Jeho nevýhodou je to, že bývá často slané (lékaři upozorňují, že u nás většina lidí konzumuje sůl nadměrně, což zvyšuje riziko hypertenze).

Pokud byste se chtěli poradit s odborníky, čím byste mohli eventuálně nahradit svou oblíbenou pochoutku, zkuste zavolat na bezplatnou informační Merrylinku 800 116 116 nebo na poradnu Flory 800 175 324.

Čisté bílkoviny

Zatím stále ještě nedoceněnou potravinou, ze které se dá připravit řada pochoutek, a to nejen k televizi, je proteinový plátek. Koupíme ho v řadě obchodních řetězců (Tesco, Billa, Delvita). Vyrábí se speciální technologií z vaječných bílků. Budí dojem něčeho mezi sýrem a kuřecím.  Je možné ho naložit do nejrůznějších marinád, nakrájet na kostičky a přidat do salátů. Nebo jen tak orestovat a pochutnávat si na něm třeba zrovna u televize. Můžeme ho však také osmažit jako řízek nebo přírodní řízek, nebo si z něj udělat tatarský biftek, přidat ho do guláše, případně do číny a tak dál.

Řadu receptů, jak ho upravit, najdete v knize odborníka na hubnutí Víta Chaloupky. Moderní zdravá kuchařka. Předností proteinového plátku je, že neobsahuje žádný tuk ani sacharidy, ale jen bílkoviny.  Jejich výhody při hubnutí jsme si už několikrát zdůraznili. Plátek má také nízký počet kalorií (220 kJ na 100 g, pro srovnání, masa, počínaje krůtím a konče vepřovým, mívají v průměru od 450 do 1100 kJ na 100 g).

Pokud se chcete dozvědět víc o tom, co který druh plátku stojí, případně další informace: napište do internetového hledače heslo proteinový plátek. Ale i u něj platí to co u většiny potravin: je nutné ho jíst v rozumném množství.