Častým chytákem jsou například nápisy typu: stoprocentní džus bez cukru. Výrobce tím chce říct, že džus nedoslazoval řepným cukrem. Džus však obsahuje cukr z ovoce a někdy ho obsahuje opravdu hodně. Může v něm pak být víc energie, než-li je třeba v klasické Coca Cole, Pepsi Cole nebo dalších kolových nápojích, o kterých je chronicky známé, že mají dost kalorií.

Podle programu e-kalkulkačka (najdete ho na www.flora.cz ) mívají kolové nápoje zhruba 1600 - 1900 kJ na litr. Stoprocentní džusy bez cukru však mohou obsahovat 2000-2500 kJ na litr, i když na rozdíl od kolových nápojů obsahují alespoň vitamíny.

Abychom ta čísla chápali správně, připomínám: příjem 8 - 10 000 kJ denně nám obvykle umožní držet si stálou váhu, omezit ho na 6 -7 000 kJ musí většina z nás na nějakou dobu po shození kil. Pokud chceme hubnout, musíme ho snížit na 6000 kJ a někteří dokonce na 4000 kJ. Jíst méně, to představuje zdravotní riziko. Je to možné jen pod dozorem lékaře. Jinak riskujeme nedostatek některých základních živin.

Nejlepší jsou neslazené vody

Že není džus jako džus, o tom svědčí ty, které mají pouze 600 - 700 kJ na litr, mošty s 900 kJ nebo light verze nápojů s umělými sladidly, které nemají téměř žádné kalorie. Klasickým příkladem jsou Coca Cola a Pepsi Cola light nebo jiné light verze hodně slazených nápojů.

Mezi málo známými nápoji s vydatnou náloží kalorií najdete na e-kalkulačce fantu (různé druhy mají 1700-2200 kJ na litr), 7 UP-Seven (1900), Top Topic (1850) nebo tonic (1700). Ale také dost sladké cappy (kolem 1800 kcal) nebo kubíka (1700-2200).

Podobné je to i s energetickou hodnotou klasických limonád, obvykle hodně slazených. Většinou se blíží ke 2000 kJ na litr.

Stejně jsou na tom i ledové čaje a některé běžné džusy, zejména ty s banánem. Pro srovnání, 150 g smaženého vepřového řízku z prorostlé kýty má kolem 2000 kJ.

Nejlepší je voda a ovocný nebo bylinkový čaj

Je sice pravda, že řada z těchto nápojů se neprodává v litrovém balení, ale po menším množství (dvě tři deci). Přesto je dobré vědět, že patří k nápojům, které mají vysoký obsah kalorií.  Při hubnutí je proto ideální pít neslazené balené vody. O těch s bublinkami si někteří odborníci myslí, že nás mohou nadýmat a také to, že dřív uhasí naši žízeň, a my budeme pít méně, než bychom měli. Jiní považují tyto názory za přehnané.

Specialisté se naopak shodují, že minerálky s vysokým obsahem sodíku (Poděbradka, Hanácká aj.) zvyšují riziko hypertenze a pomáhají v těle zadržovat vodu, tedy ztěžují hubnutí. Bývají však vhodné ve vedrech a po sportování, při kterém jsme se hodně potili.  Špatné nejsou při hubnutí ani ovocné a bylinné čaje. Ochucené balené vody mívají mezi 650 kj a 900 kJ na litr, což není mnoho, ale také ne úplně málo.

"Praktickým řešením může být to, když si džus, slazenou minerálku nebo víno hodně rozředíme neslazenou balenou vodou," navrhuje Pavel Suchánek z Fóra zdravé výživy. "To je důležité i kvůli tomu, že hodně sladké nápoje rádi pijeme pořádně vychlazené. Pak ale necítíme, jak extrémně sladké jsou. Naši žízeň nezmírní, spíš zvýší. Klasickým případem jsou kolové nápoje. Zbytečně jich pak vypijeme příliš mnoho."

Bomby v silném a sladkém alkoholu

To, že po alkoholu nebudeme zrovna hubnout, většina lidí tuší. Ovšem spousta z nich si už nedokáže uvědomit, jakou silnou kalorickou municí jsou pro nás například destiláty a zejména sladké likéry nebo alkohol podobného charakteru.

Ale vezměme různé druhy alkoholu popořadě. Litr dia piva má 1150 kJ, pivo světlé 10° 1300, pivo světlé 12° 1400 a pivo 10° tmavé dokonce 2100. To je zajímavý údaj. Černé pivo pijou rády ženy. Pokud chtějí hubnout, měly by ho vynechat nebo aspoň vyměnit za světlé, které má skoro polovinu kilojoulů. Suché bílé a červené víno mívají 2260-2750 kJ na litr, bílé sladké 4000, šumivá vína od 3200 do 4500, vermuth suchý a sladký 5000-6400.

Z hlediska kalorií je to však jenom laškovná předehra. V Tequile je 9000 kJ na litr, čtyřiceti procentní destiláty mají kolem 9000 - 11 500, whisky zhruba 10 000, grappa asi 10 500. Kávový likér obsahuje 11 200 kJ, vaječný koňak 12 000, curacao blue 30 % spolu s becherovkou 13 000. Banánový likér 30procentní obsahuje 13 500 kJ a maraschino, také 30procentní, dokonce 14 000 kJ.

Zajímavá je i matematika kolem alkoholu. Když si posedíme s kamarády a ke třem pivům si dáme nakládaný hermelín a pak ještě malou misku oříšků (50 g), zkonzumovali jsme přes 6600 kJ. Tedy víc, než je celodenní maximum.

Přestanou se ovládat a sežerou kde co

Novináři často píší o pozitivních účincích umírněného pití piva a vína na lidský organismus (1 až 2 piva nebo 2 až 4 deci vína pro muže a polovina těch dávek pro ženy). Háček je, jestli opravdu zůstane jen u těchto dávek.

"Například pivo obsahuje hořčiny, které podporují tvorbu trávicích šťáv a tedy i chuť k jídlu," upozorňuje Pavel Suchánek. "Navíc má vysoký glykemický index, takže snadno vyvolá i hlad."

Když ještě za minulého režimu dělali vědci výzkum mezi dělníky v pivovaru v Plzni, zjistili zajímavou věc. Spousta zaměstnanců, která s chutí pila plzeňské, neměla nadbytečná kila vysloveně z piva, jak se tradovalo, ale spíš z jídla s vysokým podílem živočišných tuků. Pořádnou chuť na něj obvykle dostali po několika pivech.

Je tedy otázka, jestli je rozumné navrhovat lidem, kteří hubnou, aby si dopřáli svůj oblíbený alkohol s tím, že by neměli vypít víc než třetinku piva denně nebo jednu až dvě deci vína denně. Alkohol snižuje u většiny z nás zábrany. Pak často nezůstane u třetinky nebo dvou deci alkoholu. Ale ani u předepsaných dávek jídla. Jakmile se přestaneme ovládat, splácáme v krizi kde co.

V jiné podobě to znají milovníci čokolád. Dát si jednu dvě kostičky čokolády, to jsou pro mnohé z nich spíš muka než odměna. Často to nevydrží a slupnou celou tabulku.

Čtěte údaje na obalu

Když se podíváme do různých tabulek s energickou hodnotou potravin a nápojů, snadno najdeme trochu rozdílné údaje. Hlavní energetické bomby z nich však vyčteme dost jasně.

"Nejspolehlivější způsob, jak přesně zjistit množství energie v určitém nápoji, je ten, že se podíváme na obal," říká Pavel Suchánek. "Většina výrobců ji na něm uvádí, včetně složení potraviny. Pokud to ale někdo z nich neudělá, jeho výrobek nekupujme. Nejde o nic menšího než o naše zdraví."

Co všechno zlepší dostatek tekutin

I lidé, kteří nehubnou, by denně měli vypít 2-3 litry vody. "Organismus totiž reaguje na jejich pokles velmi citlivě," říká Pavel Suchánek. "Zhorší se řada jeho funkcí. Většinu lidí však nenapadne, že třeba bolest hlavy zavinil právě nedostatek tekutin."

Spousta žen, která začne dostatečně pít až ve chvíli, kdy si na jaře dopřeje populární očistnou kúru z bylinných čajů, často překvapeně zjišťuje, co všechno se jim zlepšilo. Některé přestane bolet hlava, lépe se soustředí na práci a nereagují tak zlostně. Dalším se vyčistí pleť nebo ustoupí ekzémy, jiným se zmírní, případně zmizí bolestivá menstruace atd.

Podle výzkumu Státního zdravotního ústavu pije málo hodně školáků a zejména učňovské mládeže, ale také většina žen středního a vyššího věku.

Káva čaj a alkohol se do pitného režimu nepočítá

Pití však není důležité jen pro optimální chod našeho organismu, ale i pro naši psychiku. Řada lidí bývá, zejména na začátku hubnutí, napjatá a podrážděná. Nedostatek tekutin může tento stav jenom prohloubit.

Do tekutin, tedy těch 2-3 litrů denně, můžeme počítat vodové nepřesolené polévky a zeleninové saláty (řekněme 0,25-0,5 l denně). Naopak do nich nelze započítat kávu, černý a zelený čaj nebo alkohol včetně piva. Kofein, tein i alkohol působí totiž močopudně, takže nás o tekutiny spíš připraví, než že by je nám dodaly.