* Kdo nejvíc navštěvuje kurzy na hubnutí?

Většinou ženy středního a staršího věku. Ty naše dokonce z víc než z 95 procent. Jejich průměrný věk jsme spočítali na 45 let. Muži chodí překvapivě málo, ačkoliv u nich nejde jen o lepší vzhled. Nadbytečná kila ohrožují jejich zdraví. Stačí se podívat třeba na statistiku infarktů, které čtyřicátníky postihují mnohem častěji než stejně staré ženy.

* Jakých chyb se lidé dopouštějí při hubnutí nejčastěji?

Chtějí zhubnout rychle a pokud možno snadno. Proto jsou ochotní uvěřit různým zázrakům a dalším nesmyslům. Často se také domnívají, že ke zhubnutí stačí dobrá dieta a pevná vůle. Neúspěšné pokusy drtivé většiny z nich ukazují, že nestačí. Téměř nikdo nevydrží držet dietu neustále. Mívají i další nereálné představy. Spousta z nich je třeba přesvědčená, že nejdůležitější je shodit co nejvíc kil během co nejkratší doby. Ale víte, co se říká o penězích. Rychle nabyl, rychle pozbyl. U kil to platí obráceně. Rychle pozbyl, rychle nabyl. Nebývá ani tak těžké je shazovat, ale spíš si trvale udržet nižší nebo optimální váhu. To je klíčové. Proto se organizátoři úspěšných kurzů hubnutí soustřeďují právě na tohle.

* Má smysl využívat při shazování kil i počítačové programy?

Usnadňují lidem sestavování rozumného jídelníčku. Bývá v nich kalorická hodnota většiny potravin a spousty jídel. Včetně obsahu tuků, sacharidů a bílkovin, což je důležité, protože hlavně cukry a živočišné tuky je obvykle potřeba snížit. Naopak kvalitní bílkoviny nám pomáhají oddálit pocit hladu a mají řadu dalších výhod. Počítačových programů existuje řada, za různé ceny. Kdo nemá moc peněz a chce opravdu jednoduchou pomůcku, budou mu stačit tabulky s kalorickou hodnotou potravin, které najde třeba na: www.merrylinka.cz. Zadarmo lze využít také e-kalkulačku, která je na www.flora.cz. Nám nejvíc vyhovuje program, který vymyslel český matematik a zároveň diabetik Pavel Machek. Není drahý, ale hlavně je jednoduchý k obsluze. A snadno do něj přidáte hodnoty potravin, které v něm nenajdete.

* Nehubne s pomocí počítače jen pár technicky založených mužů?

To byste se divil, jak velký zájem byl zrovna o tento program, když se o něm zmínila v novinách jedna vaše kolegyně. Je pravda, že muži mají k počítačům blíž. Ale ženy, které je používají v práci, je zvládají stále obratněji. Vidíme to i na našich klientkách.

* Jak rychle by lidé měli shazovat svá kila?

To je individuální. Tak jako má každé auto jinou spotřebu, má každý člověk jiný metabolismus, a tedy i spalování kalorií. Většinou však lidem nedoporučujeme, aby hubnuli rychleji než půl kila za týden. Rychlejší tempo v sobě skrývá řadu rizik. Kromě jiného i to, že vystresovaný organismus zapne metabolismus na přežití a pak je neporovnatelně těžší hubnout. Není proto důležité, kolik kilogramů jsme právě shodili, jako to, jak trvalé jsou rozumné změny, které jsme udělali ve svém jídelníčku a ve způsobu života. Díky nim se pozvolna dostaneme na svou přirozenou váhu. A tu bychom si měli udržet, i když třeba nebude odpovídat dobovým ideálům. Je pro nás optimální i z hlediska naší kondice a zdraví.

* Je pravda, že spousta žen hubne, aniž by to potřebovaly?

Statistiky říkají, že nadváhou trpí každý druhý člověk, ale hubne 90 procent žen. A i ty s normální váhou chtějí mít podle našeho výzkumu v průměru o 5 kg méně, než je jejich optimum. Zbytečně podléhají dobovému ideálu, který hodně ovlivňují příliš hudebné modelky.

* Dá se nějak jednoduše zjistit, jestli máme správnou váhu nebo nadváhu?

Na www.stob.cz najdete v levém sloupci rubriku Spočítejte si BMI (Body Mass Index). Kliknete na ni a objeví se rámeček. V něm vyplníte váhu, výšku a pohlaví. Znovu kliknete a program spočítá vaše BMI. Ale i to, jestli jste v normě, máte nadváhu nebo jste obézní. Zároveň s tím ukáže také míru vašeho zdravotního rizika. Nebo mohou zavolat na bezplatnou telefonní Merrylinku: 800/116 116 (po-pá 9.00-18.00 hod.). Tam jim vyškolený terapeut BMI spočítá a vysvětlí jim všechno potřebné. Totéž zvládne i nutriční terapeutka, která by měla být v každé nemocnici.

* Nepřipadnou laikům systémy odborníků, jak zhubnout, příliš složité?

Mohu mluvit jen za lidi, se kterými se setkávám. Ti bývají naopak překvapení, jak jsou ty základní principy rozumného hubnutí jednoduché. Některé ženy mají na sebe dokonce zlost. Že promrhaly tolik času a energie na nesmyslné diety a pokusy, které neměly naději na úspěch. A protože už vědí, které potraviny mají nejvíce a které nejméně kalorií, mohou sníst daleko víc jídla než předtím. Navíc si na něm i víc pochutnají, poněvadž se naučily řadu zajímavých způsobů, jak ho upravit.

* Myslíte, že lidem mohou pomoci krokoměry? 

Je to pomůcka a záleží na člověku, jak ji využije. Změří, kolik kroků jsme za den udělali. Mělo by jich být 10 000, což je asi 5 kilometrů. Pokud jich uděláme výrazně méně, snadno můžeme přibírat na váze. Nám se krokoměry osvědčily hlavně u dětí a u lidí, kteří rádi soutěží. Když vyhlásíme soutěž o ceny, kdo první zdolá určitou hranici kroků, může se přetrhnout například spousta obézních dětí, které se do aktivního pohybu jinak zrovna nehrnou.

* A není takový krokoměr příliš drahý špás?

Jejich ceny se pohybují od 300 do 1000 Kč. Za 500 Kč koupíte už velice slušný přístroj.

* Hodně lidí věří různým koktejlům a spalovačům tuků, které si mohou koupit v lékárně. Připadají mi jako další trik, jak lidem vytahat peníze z kapes. Nebo se pletu?

Je fakt, že u žádného ze spalovačů tuků neexistuje seriózní klinická studie, která by přesvědčivě dokládala jeho účinky. A pokud jde o koktejly, které lidé jedí bez odborného vedení, většinou je prodává populární tvář spíš než věrohodné výsledky. Výjimkou mohou být kvalitní nízkoenergetické bílkovinné diety. Například Redita, Diet +, Guareta, Eurodiet, Protifast, které dostanete v lékárnách. Nebo Cambridgeská dieta. Vytvořili je vědci a jejich výhodou je, že zajišťují dostatek životně důležitých látek při minimálním příjmu kalorií. Ale lidé by je stejně měli užívat pod dohledem odborníka. Smysl mají spíš u lidí, kteří potřebují rychle zhubnout ze zdravotních důvodů. Nebo u těch, kterým pomohou s nastartováním trvalejších změn jídelníčku a způsobu života. Normální lidé, kteří se v tom všem nevyznají, se o jejich koupi mohou poradit s odborníky třeba na už zmíněné telefonní Merrylince. Ale i oni by mohli rozumět jednoduchému srovnání. Pomocí populárního chitosanu, který nebývá levný, spálíme za den o 1 až 2 gramy tuků víc. Pokud si však místo tučného sýra se 60 procenty tuku koupíme ten s 20 procenty, ušetříme 20 g tuku. A když si místo 100 g čabajky koupíme deset deka šunky, ušetříme dokonce 40 g tuku. Čím víc toho lidé budou vědět o kalorické hodnotě potravina o rozumném hubnutí, tím hůř se s nimi bude manipulovat.

* Původní profesí jste psycholožka. Proč jste se začala věnovat kurzům hubnutí.

Měla jsem s nadbytečnými kily také problémy. Dodnes se musím hlídat, protože mám k boubelatosti v určitých partiích přirozený sklon. Objevila jsem, a dodnes objevuji, spoustu zajímavých věcí. Jednou mě napadlo, že by se moje zkušenosti mohly hodit i jiným. Navíc při nabírání a shazování kil hrají jednu z klíčových rolí špatně zpracované emoce. Učit lidi, jak je zvládat jinak než přejídáním, to je zajímavý úkol také pro psychologa.