Třeba při pečení nahraďte tuky s vysokým obsahem energie těmi, které mají méně kalorií a jsou pro pečení vhodnější. Nebo z plného talíře odeberte kus porce zpátky. Ale hlavně nekombinujte jídlo s televizí. Naopak zkuste nebýt líní. Není přitom potřeba, abyste se vrhali do mimořádných sportovních výkonů. To je naopak nesmyslné, protože si v lepším případě namůžete svaly a v tom horším si přivodíte housera nebo dokonce nějaký úraz. Stačí docela mírný, ale každodenní pohyb.

Zjistili to odborníci z Cooperova institutu pro výzkum aerobiku v americkém Dallasu. Sledovali skupinu 235 mužů, kteří nebyli pohybově nijak aktivní. Rozdělili je do dvou skupin. První začala cvičit aerobik. Druhá se měla v mezích možností vyhýbat věcem, které nám dělají život pohodlnější: výtahům, jezdicím schodům, sekačkám nebo automobilům. K překvapení všech na tom byla druhá skupina po dvou letech lépe než první. To, že lidé trochu zvýšili svůj přirozený každodenní pohyb, se ukázalo efektivnější než trochu jednostranné cvičební programy, kterým se věnovali dvakrát třikrát týdně.

Mytí oken místo činek

A právě na tom chceme postavit naše doporučení. Předvánoční úklid, luxování, mytí oken nebo stavění sněhuláka s dětmi anebo procházky k rybníku, na kterém si zabruslíte, mohou mít pro vás podobný smysl jako pro mladého svalovce zvedání činek v posilovně. Navíc jsou výhodnější. Představují pro vás přirozenější a častější tělesnou námahu. Na rozdíl od vzpírání kovu vám pravděpodobně zvednou také náladu. Abychom spálili co nejvíce tělesných tuků, měli bychom luxovat, utírat prach nebo mýt okna minimálně 60 minut v kuse. Množství vydané energie zaleží i na intenzitě práce.

Hodina umývání oken se vyrovná třeba stavění sněhuláka v hlubokém sněhu. Kombinace mytí podlahy a stěhování nábytku představuje pro tělo podobnou zátěž jako náročná horská turistika. A hrabání sněhu hrablem nám dá stejně zabrat jako intenzívní běh na lyžích.

Bohužel tři mandlové rohlíčky dodají tělu energii na hodinu velice důkladného luxování nebo na hodinovou procházku v hlubokém sněhu.

Předvánoční domácí práce
Aktivita     Tělesná hmotnost / kcal spálené za minutu
   KG                                     50    60    70    80    90
Balení dárků                       1,6    1,7   1,8   1,9   2,0
Pečení                                 1,8    2,1   2,5   2,8  3,1
Vaření                                   1,9   2,2   2,7   3,0  3,3
Leštění oken                       3,0   3,7    4,2   4,9  5,5
Nakupování                         3,1   3,8    4,3   5,0  5,6
Uklízení                                3,1   3,8    4,3   5,0  5,6
Umývání podlahy mopem   3,1  3,8    4,3   5,0  5,6
Utírání prachu intenzívní      3,3   4,0   4,0   5,2   5,8
Luxování                              3,3   4,0   4,5   5,2   5,8
Praní v ruce                         3,4   4,1   4,6   5,3   5,9
Umývání oken                     3,5   4,2   4,7   5,4   6,0
Luxování intenzívní              3,6   4,2   4,9   5,5   6,2
Umývání oken intenzívní     3,8   4,5   5,1   5,9   6,5
Umývání podlahy vkleče    4,7   5,2   5,6   6,3   6,8
Stěhování nábytku              7,4   8,8   10    11    13

Zimní pohybové aktivity
Aktivita     Tělesná hmotnost / kcal spálené za   minutu
    KG                                    50    60    70    80    90
Klouzání na ledě                 3,7   4,4   4,9   5,6   6,2
Stavění sněhuláka              4,5   5,4   6,3   7,2   8,1
Chůze ve sněhu                  5,1   5,9   6,9   7,9   8,9
Bruslení                                5,5   5,9   6,4   7,2   8,0
Chůze se sněžnicemi       6,2   7,3   8,5   9,8  11,0
Horská turistika                 6,3  7,5   8,6   9,9   11,1
Bruslení intenzívní              6,5  7,3   8,1   9,0   10,1
Hrabání sněhu hrablem   7,3   8,7 10,3  11,6  13,0
Běh na lyžích klasický      7,3  8,7  10,3  11,6  13,0
Běh na lyžích intenzívní     8,2  9,3  10,4  11,5 12,6