Kariéra mladého ekonoma v prestižním podniku byla rychlá, vyčerpávající a stresující. Brzy začal mít potíže se spaním. Nejprve užíval půlku rohypnolu, pak celý a nakonec dva denně.

Prof. MUDr. Karel Šonka, DrSc., přední odborník na otázky spánku, se mu snažil vysvětlit, že příčinou jeho potíží jsou špatně odreagované stresy. Jeho spánek však narušuje i to, že chodí hrát tenis večer od 22 do 24 hodin.

Muž se zbavoval závislosti na prášcích skoro tři roky. Nejvíc mu pomohla psychoterapie. Díky ní pochopil, že psychické napětí, které kupodivu  přináší jeho práce, musí eliminovat systematičtěji a rozumněji než dosud. Místo tenisu, který hrál dvakrát týdně, začal každý den cvičit tchaj ti. Dechová cvičení mu pomáhala, aby se uklidnil i tehdy, když ho něco rozčílilo v práci.

Odborníci na bezplatné lince

Psychické potíže bývají nejčastější příčinou problémů se spánkem, ale určitě ne jedinou. Lidé si velmi často neuvědomují, co může jejich spánek narušit. Například to, že 3 až 4 hodiny před spaním:

* jedí těžká jídla

* pijí kolové nápoje, kávu, případně čaj

* cvičí nebo sportují

* dopřejí si příliš mnoho alkoholu (ten narušuje kvalitu spánku) atd.

Usínání a spánek však může narušovat také příliš teplý (víc než 20 °C) a suchý vzduch v ložnici, nepravidelná doba, kdy chodíme spát a práce na směny. Podobně jako chrápání partnera, sklon k depresím i spousta dalších příčin. Negativní vliv na něj mívají také některé nemoci (třeba choroby srdce, plic, štítné žlázy, kloubů apod.), ale i určité léky.

"Proto je dobré, když potíže se spaním, které trvají déle než týden, konzultují pacienti s lékařem," zdůrazňuje profesor Šonka. "Každé úterý a čtvrtek, od 15.00 do 17.30, mohou lidé zavolat také na bezplatnou linku 800 182 571. Na jejich otázku tu odpovědí odborníci na poruchy spánku." O nespavosti se lze také hodně dozvědět na internetové adrese www.nespavost.cz.

Časté chyby seniorů
"Starší lidé, které trápí nespavost, dělají častou chybu v tom, že chodí příliš brzo spát, například v osm večer," říká profesor Šonka. "Protože spávají jen 6 až 7 hodin denně, brzo se budí: ve dvě, ve tři nebo čtyři ráno. A nemohou už usnout. Lepší než prášky na spaní je pro ně to, aby chodili spát později." Důležité také je, aby měli správně léčené své choroby. Často je totiž budí například bolesti kloubů postižených artrózou. Lepší než lék na spaní pro ně může být lék na snížení těchto bolestí. Proto by se měli zajímat o to, jaké nemoci a jaké léky narušují spánek.