Jedině v olivovém oleji najdete velké množství velice prospěšných látek, které byste marně hledali třeba v sádle, margarinu nebo obyčejných olejích. Olivový olej nabízí vitaminy A, D, K i antioxidant E, přispívající k ochraně před stárnutím, nádorovým onemocněním a prospívající stavbě kostí. Kromě vitamínů jsou v olivovém oleji i nenasycené mastné kyseliny, které podporují vstřebávání živin, a minerální látky - zvláště železo, draslík, hořčík a vápník, a přírodní barviva karoten a chlorofyl.

Olivový olej pomáhá snižovat cholesterol, krevní tlak, chrání organismus proti rakovině. Vědci se domnívají, že antioxidanty v olivovém oleji také přispívají ke zpomalení stárnutí.

Jak olivový olej využít v kuchyni? A jak si z té široké nabídky nejrůznějších produktů vybrat? A co olivy, dají se využít i nějak jinak, lépe než jen jako chuťovka k vínu?

Pokud jste s olivovým olejem nezačali (nemusí to být nutně od dětství), neváhejte zakoupit svou první láhev kvalitního oleje, ať už je vám "cet" nebo "sát". A pokapejte si několik koleček rajčat na ochutnání. Sem tam k tomu snězte pár oliv, zelených nebo černých a uvidíte sami, že vám zachutnají. Věřte, že každá kapka olivového oleje vašemu tělu jen prospěje! Každá a v každém věku!

Tipy na několik receptů

Těstoviny s tuňákovou omáčkou s olivami   

4 porce, 2510 kJ, cholesterol 12 mg, obtížnost *

Suroviny: 500 g těstovin, 500 ml pasírovaných rajčat (konzerva), 1 konzerva tuňáka ve vlastní šťávě, 10 černých oliv, 10 zelených oliv, 5 sušených rajčat v oleji, 2 cibule, 1 lžíce panenského olivového oleje, červené víno, mleté chilli, sůl, pepř
Postup: Těstoviny uvaříme podle návodu. Cibule oloupeme a nakrájíme nadrobno. Olivy vypeckujeme a stejně jako sušená rajčata nakrájíme na malé kostičky. V hrnci zahřejeme olivový olej a lehce osmažíme cibuli, avšak nenecháme ji zhnědnout. Podlijeme trochou červeného vína a přidáme pasírovaná rajčata. Omáčku necháme vařit a okořeníme ji pepřem a chilli - omáčka má být pikantní. Přidáme olivy a sušená rajčata a necháme několik minut mírně vařit. Nyní dochutíme omáčku solí a odstavíme ji z ohně. Vidličkou lehce rozmělníme tuňáka, vmícháme do omáčky a necháme krátce dojít. Promícháme s těstovinami a můžeme při podávání doplnit ještě miskou pestrého (míchaného) salátu.

Provensálská kachna   

4 porce, 4630 kJ, cholesterol 320 mg, obtížnost **

Suroviny: 1 kachna, 2 cibule, 6 rajčat, 80 g černých oliv, 80 g zelených oliv, 2 stroužky česneku, 2 bobkové listy, 4 snítky tymiánu, sůl, pepř
Postup: Vnitřek kachny osolíme, opepříme a vložíme 3 snítky tymiánu. Kachnu položíme do pekáčku na bok. V troubě vyhřáté na 180 °C pečeme 30 minut. Až maso začne pouštět tuk, odebereme 1 lžíci a nalijeme ji do pánve. Tuk zahřejeme a 5 minut opékáme nadrobno nakrájenou cibuli. Poté přidáme na větší kusy pokrájená rajčata, drcený česnek, celé olivy, bobkový list a zbytek tymiánu. Opepříme, ale nesolíme (olivy jsou slané). Za stálého míchání 5 minut prohřejeme. Kachnu otočíme na druhý bok a pečeme dalších 10 minut. Pak vyjmeme z trouby a vypečený tuk slijeme. Vložíme kachnu prsíčky nahoru, dokola vyložíme rajčatovou směsí a 20 minut dopékáme. Nejlépe chutná s bílým pečivem.

Nakládaný slaný sýr   

4 porce, 3655 kJ, cholesterol 56 mg, obtížnost *

Suroviny: 300 g sýra feta nebo balkánského sýra, 4 stroužky česneku, 2 snítky šalvěje, 1 chilli paprička, 350 ml extra panenského olivového oleje, 15 kuliček černého pepře
Postup: Sýr nakrájíme na větší kostky. Oloupané stroužky česneku povaříme 1 minutu ve vodě a osušíme. Do sklenice dáme jednu vrstvu sýra, 3 lístky šalvěje, stroužek česneku, 5 kuliček pepře a několik koleček papričky. Toto opakujeme do naplnění sklenice. Vše zalijeme olejem a hermeticky uzavřeme. Necháme týden marinovat na tmavém a chladném místě. Sýr používáme do salátů, na těstoviny, na pizzu nebo jako chuťovku s chlebem.

Více receptů a rad naleznete v Olivové kuchařce z vydavatelství Smartpress.