Cvičit chodí ti, kteří si chtějí vylepšit své tělesné proporce a pracovat na zevnějšku, vybít energii ze stresové práce nebo se prostě jenom hýbat, ale doma by se nepřinutili. Městští lidé nejen z kancelářských profesí tak věří, že si vypěstují atraktivní tělo a zlepší fyzickou kondici, zatímco maminky na mateřské dovolené chtějí trochu zhubnout a zpevnit břišní svaly.

Dnes najdete fitness centrum i v docela malém městě, které počtem obyvatel nepřesáhne pár tisíc. Posilovny už dávno nejsou doménou profesionálních sportovců. Otevírací doba bývá nastavena od časných ranních do pozdních večerních hodin: zájemci si mohou přijít zacvičit ráno před prací či na sklonku náročného dne.

Kromě cvičení na posilovacích strojích zajišťují kvalitní fitness centra i komplexní diagnostiku a poradenství ve výživě, poskytují prodej stravovacích doplňků a pomohou vám se sestavením individuálního jídelníčku, abyste za pár týdnů shodili nadbytečná kila bez negativních dopadů na zdraví a váhu si následně udrželi. Než však poprvé vkročíte do fitness centra, zvažte především svůj zdravotní stav, případně návštěvu posilovny konzultujte s lékařem.

Cvičení ušité na míru

Kult krásných, mladých a štíhlých postav, neustále prezentovaný trendovými časopisy a televizními reklamami, je neúprosný. Zřejmě máte nějakou představu o tom, co se vám na vašem těle nelíbí, jakou partii byste rádi zpevnili, ale nevíte, jak na to? Nemusíte se ovšem sami trápit mezi množstvím posilovacích strojů -objednejte si svého osobního trenéra, který sestaví tréninkový program přímo pro vaše tělo.

"Díky diagnostice, svalovému testu a zkoušce cviků se například zjistí, jaký máte rozsah pohyblivosti v kloubech, které svaly máte zkrácené nebo oslabené. Trenér s vámi bude individuálně cvičit, vybere vhodné nářadí a určí, jak dlouho byste měli provádět jednotlivé cviky," říká spolumajitel Fitness Star na pražském Chodově Václav Průša.

Zejména ženy rády využívají možnosti skupinového cvičení: maximálně dvanáct lidí cvičí v kruhu pod dohledem trenéra (10 lekcí stojí asi 900 Kč). "Máme tři stálé trenéry, které využívají lidé různého věku," dodává Průša. "Bohužel to však lidé podceňují. Hodně návštěvníků cvičí radši o samotě, ale špatně, ačkoliv by si měli nechat poradit," upozorňuje ještě.

Stává se, že potom mezi stroji potkáte mastodonty, kteří mají nerovnoměrně vyvinuté svaly, nebo si nesprávně zatěžují a křiví páteř.

"Hlavně však platí, že cvičení ve fitness centru přináší efektivní výsledek tehdy, když cvičíte alespoň dvakrát až třikrát týdně. Samotné posilování by nemělo trvat déle než 40 minut," radí ještě Průša.

Mezi cvičením si dopřejte dvoudenní přestávku, aby se svaly mohly dostatečně zregenerovat. Nebo pokud si zvolíte pouze jeden den odpočinku, tak aspoň nezatěžujte pokaždé stejné svaly. Důležitá je také konzultace s trenérem po určité době cvičení - vaše pokroky by se měly brát v úvahu a cvičební plán jim přizpůsobovat.

Malé, nebo velké fitness?

Čtyřiadvacetiletá studentka z Prahy Martina Růžičková začala chodit do fitness hlavně kvůli tvarování a zpevňování postavy a také proto, že má díky posilování dobrou náladu. Při cvičení se totiž v mozku vytváří endorfiny. Jde o přirozené opiáty, které jsou vyplavovány do těla a jsou zdrojem příjemného pocitu a nálady. Pomáhají vytvářet si závislost na cvičení, která je v tomto případě žádoucí. Martina posiluje jednu hodinu třikrát až čtyřikrát týdně. Nejčastěji jezdí na kole, nebo chodí na tzv. stepperu.

Například na posílení břišního svalstva cvičí jednoduchou sestavu: základním postojem je leh s napnutýma nohama a hlavou pevně položenou na zemi, nohy se pomalu zvedají k hlavě, aniž se zvedne pánev nebo hlava, poté je krátká výdrž a tělo se vrací zpět do základní polohy.

Fitness navštěvuje už pět let a zatím poznala tři centra tohoto typu. "Raději mám menší fitka, jsou rodinnější a nepřipadám si v nich tak moc pod drobnohledem jako ve velkých centrech. Ty sice mají k dispozici víc strojů, ale není tam příjemná atmosféra. A cenově to ve větším fitku vyjde dráž," vysvětluje Martina.

Klidně si vezměte discmana a poslouchejte vlastní hudbu

Za vstup do malé posilovny zaplatí jako student se slevou 65 Kč a může tam cvičit neomezeně dlouhou dobu. "Je ale dobré navštěvovat víc fitek a kombinovat je podle jejich nabídky," dodává. Jediné, co na fitness centrech kritizuje, je hudba, která tam hraje. Pokud nejste příznivcem diskotékového stylu, vezměte si s sebou raději discmana.

A jak se do fitcentra obléct? Nejlepší je vzdušné, volné oblečení, které dobře saje pot, nikde neškrtí a nebrání v pohybu -například čistá bavlna nebo termoaktivní prádlo (odvádí pot od těla na povrch látky, kde se rychle odpařuje). Měli byste mít fixované kotníky, proto si pořiďte pevnou sportovní obuv. Hodit se vám bude ručník -nebudete si muset například lehat na mokrou koženku posilovacího náčiní, kterou tak před vámi zanechal neohleduplný, uhnaný předchůdce.

Nezapomeňte také na jednu velmi jednoduchou, ale podceňovanou věc: nikdy netrénujte se studenými svaly. "Před posilováním se zahřejte protahováním těla, jízdou na kole či rychlou chůzí na stepperu. Stejně tak na závěr vašeho tréninku zařaďte krátký uvolňovací strečink," uzavírá Martina.

RADY PRO ZAČÁTEČNÍKY
Jestliže s posilováním začínáte, nesnažte se hned namáhat nejvíce svrchní, viditelné svaly -tímto způsobem si můžete přivodit zranění (například kýlu nebo potíže s meziobratlovými ploténkami.
Nejprve zpevňujte svaly udržující svalový korzet kolem páteře, pánve a lopatek.
Procvičujte zádové, břišní, hýžďové a prsní svalstvo.
Vyhněte se cvikům se zátěží ve volném stoji a cvičte raději na lavičce s podepřenými zády.

CENY
* Rozumné vstupné do posilovny může stát od 50 do 90 korun.
* Za hodinu s trenérem zaplatíte 300-400 Kč.
* Diagnostika vašeho těla se pohybuje kolem 400 Kč.