Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Novodobá závislost aneb Když milujete svůj telefon víc než partnera

S příchodem moderních technologií vstoupili do životů lidí nejen šikovní pomocníci umožňující kontakt s ostatními a ulehčující práci, ale zároveň i škůdci, kteří dokážou lidský život v mnohém negativně ovlivnit. Není výjimkou, že si lidé na technologiích vytvářejí závislost, která jim místo pomoci škodí.

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Novodobá závislost aneb Když milujete svůj telefon víc než partnera

Závislost na hraní počítačových her, sociálních sítích – to je jen malé zrnko písku v moři mnoha problémů, které s sebou moderní technologie přinesly. Výjimkou nejsou ani závislosti na přístroji, který mnoha lidem doslova ovládá život – na mobilním telefonu.

Šikovnou věcičku, díky které jste stále na příjmu, v dosahu, v kontaktu s okolím a můžete si díky ní na internetu najít prakticky cokoli, staví stále více lidí na piedestal životní důležitosti, a to dokonce i před vlastního partnera.

Není se pak čemu divit, že se vztahy rozpadají, protože se jeden z dvojice cítí odstrkován, nevěnuje se mu pozornost, kterou by chtěl, a to vše kvůli telefonu.

Stejně jako mnoho dalších věcí se ale i závislost na telefonu dá naštěstí řešit. Základem, z pohledu přehlíženého partnera, je podle psychoterapeutky Stephanie Wijkstromové rovnou neodsuzovat a nekritizovat danou závislost, jako spíš najít či předložit řešení, které by uspokojilo oba partnery.

Pro server Yourtango přinesla několik návrhů na podobná řešení. Vyzkoušejte je, pokud máte i vy doma partnera nezdravě milujícího svůj telefon.

Upoutejte partnerovu pozornost

Ve snaze odlákat partnera od obrazovky mobilu alespoň na nějaký čas (případně i jiného přístroje) je, zajistit si jeho pozornost ještě předtím, než začnete cokoli vysvětlovat.

Zkuste ho vzít za ruku, dotknout se jeho ramene a jemně naznačit, že chcete získat jeho pozornost.

„Na různé lidé platí různé způsoby, jak získat jejich pozornost. Jemný dotek na rameno mnohé z nich vyvede z jejich zóny do reálného světa. Teprve pak začnou opravdu vnímat,” popisuje odbornice.

Buďte upřímní ohledně citů 

Pokud tráví partner více času na telefonu než s vámi, nabízí se ve vzteku vzít telefon a „mrštit” s ním o zeď. Určitě by to pomohlo rychle vypustit nahromaděný vztek, ale ničemu dalšímu by to neprospělo.

Zkuste se proto spíše zhluboka nadechnout a v klidu protějšku vysvětlit, jak celou situaci vidíte a jak se ohledně toho cítíte.

„Celou situaci ale začnete přednášet jemně a pomalu. Pokud vše vychrlíte najednou, nebude mít dotyčný ani čas vše vstřebat, natož pak ochotu se tím vůbec zabývat,” doporučuje Wijkstromová.

Vytvořte realizovatelný plán 

Dalším krokem je zajistit plán, jak dál. Rozhodně není přínosné ihned vyhlásit celou domácnost za místo, kam mobily nesmí. Klíčovější jsou spíše malé kroky. Zkuste například vytyčit čas jídla (oběd, večeře) jako ten, kde se mobily rozhodně používat nebudou.

Dalším krokem může být například domluva na vypínání telefonu hodinu před ulehnutím do postele.

Zkuste párovou terapii

Pokud veškeré komunikační či plánovací snahy selžou, stále ještě existuje možnost vyhledat odbornou pomoc.

Pokud už se tak stane, možná až tehdy partner opravdu pochopí, že stanovujete jasnou hranici, že jeho závislost na telefonu znamená skutečně problém a ničí váš vztah.

„Pokud partner neslyší vaše prosby a nevěnuje čas vašim potřebám, zní to poměrně osaměle. Jak šťastný může být vztah, ve kterém se cítíte takto osaměle?” pokládá na závěr otázku odbornice.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků