Na přelomu srpna a září letošního roku se v areálu NNP Horažďovice uskutečnila oprava povrchů komunikací areálu zařízení. Foto: KÚ Plzeňského kraje

Buňky podobné spermiím a vajíčkům vzniklé z embryotických kmenových buněk se podařilo vytvořit několika laboratořím po světě. Právě tato technika by hypoteticky mohla pomoci neplodným dvojicím či párům stejného pohlaví mít děti, které by byly biologicky spřízněné s oběma rodiči.

Neplodní budou moci mít potomky

Informovali o tom v odborném časopise Science vědci John Harris a Giuseppe Testa. Proces počítá s přenosem jádra jedné buňky do druhé a z tohoto zárodku se poté získají spermie či vajíčka.

Nejde o klonování

Experti tvrdí, že technika není shodná s klonováním, protože případní potomci by měli geny obou rodičů. Proto Testa a Harris navrhují, aby se procedura označovala jako terapeutický zásah proti neplodnosti.

Podle vědců používání této technologie není ani na dosah, nicméně je prý třeba otevřít diskusi o bioetických a právních dopadech.

"Pokud by technologie byla přijatelná veřejností i zákony, znamenalo by to další demokratizaci lidské reprodukce," napsali Testa a Harris v časopise Science.