Podle předsedy tohoto sdružení odborníků na výživu Rudolfa Poledneho se za posledních deset let jídelníček Čechů zlepšil, je v něm více ovoce a zeleniny, i když stále jen půl doporučené dávky.

Poslední dobou se podle něj příznivé změny zastavily, problémem Čechů je stále více nadváha a s tím spojené nemoci srdce a cév, cukrovka a další. Češi se vracejí k živočišným tukům, což se projevuje v růstu průměrné hladiny cholesterolu v krvi. Mají v oblibě smažená jídla a rybu si dají jen k Vánocům. Častá je i nevyváženost jídelníčku.

"Je celkem běžné, že si člověk dá k snídani jogurt se sníženým obsahem tuku a má pocit, že udělal něco pro své zdraví. Pak ale k obědu sní smažený sýr s hranolky a tatarskou omáčkou a rovnováha je narušena," podotkla Starnovská. Na rozdíl od dřívějška nedoporučují již odborníci diety s výrazně nízkým obsahem tuku. Podle lékařky Václavy Kunové není dlouhodobé omezení tuku dobré, lidem chybějí vitamíny rozpustné v tuku a projeví se to například zhoršením pokožky.

Sestavte si vlastní potravinovou pyramidu

Poledne řekl, že nová výživová doporučení v potravinové pyramidě vycházejí ze současného zdravotního stavu české populace. V její základně jsou zelenina, ovoce a tmavé pečivo, ty by také měly v jídelníčku převažovat. V dalším patře jsou ryby, müsli, jogurty a mléko. Potraviny v následujícím patře, jako vejce, červené maso a tučné sýry, by měly být spíše vzácností. A potravinám z nejvyššího patra, jako jsou uzeniny, sladké limonády, máslo a sádlo, je lépe se vyhnout.

Člověk by si podle Starnovské měl sepsat, co za celý den sní a sestavit si vlastní pyramidu. Porovnáním s doporučenou obvykle zjistí, že jeho pyramida stojí na špici, že tedy jí nejvíce toho, čeho by se měl vystříhat. Rady na www.fzv.cz mu pomohou tuto situaci změnit.