Nadměrné používání soli navíc zvyšuje riziko rakoviny žaludku a řídnutí kostí, osteoporózu. Dospělí by podle odborníků neměli přesáhnout denní dávku 6 gramů. Většina lidí ovšem běžně konzumuje celý dvojnásobek tohoto doporučeného množství. A to proto, že ve většině potravin, které každý den kupujeme a jíme, je sůl už obsažena.

Sůl je návyková

Je poměrně těžké zjistit, kolik soli které výrobky obsahují. Většina výrobců totiž udává hlavně hodnoty obsaženého sodíku, jenž je jen jedním z elementů soli. Dalším prvkem je chlorid, který tvoří až 60 % soli. Ten na obalech výrobků obvykle zmiňován nebývá. (Pokud je na sáčku uvedeno 1 g sodíku, znamená to 2,5 g soli, tedy 1 g sodíku a 1,5 g chloridu. Hodnota je povětšinou uváděna pro 100 g výrobku.)

Lidé ještě ke všemu solí ze zvyku a pro chuť, přestože už pokrm byl předtím osolen. Tělu pro správné fungování stačí pouhá čtvrtka gramu soli na den. "Sůl je návyková. Čím více jí člověk jí, tím jsou jeho chuťové buňky otupělejší. Výsledkem toho je, že musí solit stále víc, aby sůl v jídle vůbec cítil. Pokud solení omezíte, uvidíte, že začnete jídlo více vychutnávat," tvrdí profesor Graham MacGregor z kliniky kardiovaskulární medicíny nemocnice St.George v jihozápadním Londýně.

Omezení konzumace soli nemá pouze pozitivní účinky z dlouhodobého hlediska. Příjemným průvodním jevem redukovaného přísunu soli v jídle je i okamžitý úbytek na váze. Sůl totiž zadržuje tekutiny v těle, jakmile jí však v těle ubude, člověk zhubne o jedno až dvě kila.

Jak přísun soli omezit?

Pro omezení nežádoucího přísunu soli je nejlepší přestat kupovat konzervy a polotovary. Je třeba kupovat neslané máslo či margarín. Vařit domácí zeleninové polévky a omáčky, kde bude místo soli použito různých koření. Hospodyňky by měly jako přísady používat hodně bylinek, cibule, česneku a olivový olej.