Jestliže mají nadváhu oba, pak šance obezity stoupají na 70 procent. Opravdovou smůlu ale dítě má, když kromě rodičů jsou tlustí i prarodiče, pak je jeho osud většinou zpečetěn.

Jen u 5 % dětí lze ale zjistit čistě hormonální nebo genetickou příčinu obezity, v ostatních případech je příčinou nadměrný přísun energie. Dědičnost ovlivňuje většinou také rychlost látkové přeměny, to znamená sklon organismu energii rychle vydat nebo zpracovat a uložit jako zásobu tuku. Velký vliv na její vznik má životní styl a stravovací návyky rodiny.

Obezita není v žádném případě pouhou kosmetickou vadou. Jde o skutečnou nemoc. Je to nepoměr mezi příjmem a výdejem energie a následkem je, že dítě váží více než odpovídá jeho věku a výšce. To má nejen neblahý vliv na jeho zdraví, ale představuje to i významný rizikový faktor pro dospělost. Do ní si totiž nadbytečné kilogramy přináší z dětství až 80 % jedinců.

Statistika je neúprosná

"Dětská obezita se stává jedním z nejožehavějších problémů, který řeší lékaři ve vyspělých zemích světa. Přináší nejen řadu fyzických a psychických potíží dítěti, ale představuje současně i značné zdravotní riziko v dospělosti. Statistiky udávají, že ve Spojených státech se za posledních 20 let počet dětí s nadváhou a obézních zdvojnásobil a trpí jí dnes 17 - 22 % dětí. V Evropě je sice zatím výskyt dětské obezity nižší, ale trend jejího vzestupu o to rychlejší. V České republice je nadváhou a obezitou postiženo asi 13 % dětí ve věku 7 až 11 let. Zvláště alarmující je, že stoupá podíl dětí s extrémní obezitou, od roku 1991 do roku 2000 se jejich počet zdvojnásobil. Pro náhlé rychlé tloustnutí jsou kritická dvě období 5 až 6 let a pak je to mezi 10 a 13 rokem, kdy dítě prochází životními a hormonálními změnami," uvádí doc. MUDr. Zuzana Urbanová, CSc., z Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

Pomáhá změna životního stylu

Odborníci kladou stále větší důraz na prevenci. V současné době se však mění pohled na to, jak ji uskutečňovat. Ukázalo se, že doporučování, příkazy a mentorování nemají smysl. Děti je většinou ignorují. Když má mít prevence šanci na úspěch, pak musí být nenásilná a nenápadná. Ideální je, pokud životní styl a trávení volného času změní celá rodina. Sport, jízda na kole, procházky - to vše prospěje nám i dětem.

Doporučuje se také spolupracovat se školou a pokusit se upravit jídelníček dětí. Změnit se ale musí také stravování doma. Rodiče by měli také vědět, co jejich potomci jedí přes den. Důležité je, aby se vyhýbali jídlu typu rychlého občerstvení, které neodpovídá požadavkům zdravé výživy.

Na obzoru jsou zdravotní a psychické problémy

"Děti samozřejmě trpí psychickými problémy, protože nestačí v hbitosti svým vrstevníkům a jsou obvykle vyloučeny z kolektivu. Mají nadměrně zatížen pohybový aparát, který roste a vyvíjí se. Děti si stěžují na časté bolesti kloubů, mají ortopedické problémy, mívají vyšší krevní tlak. Některé už dokonce z přejídání mají vyšší hladinu cholesterolu a triglyceridů v krvi. Objevují se i problémy se sníženou citlivostí buněk na inzulín, který reguluje nejen hladiny krevního cukru, ale i řadu dalších nezbytných pochodů látkové přeměny.

Dětská obezita může přispívat k pozdějšímu rozvoji cukrovky, hypertenze, ischemické choroby srdeční, která může i u mladých lidí vést k srdečnímu infarktu či mozkové mrtvici. Dále jsou to onemocnění žlučníku, hormonální poruchy a komplikace v těhotenství," dodává doc. Urbanová.

* Dotazy týkající se dětské obezity a její léčby lze položit odborníkům v on-line poradně na internetových stránkách Fóra zdravé výživy www.fzv.cz.

 

Vhodný jídelníček pro malé

Snídaně - 1 kus celozrnného pečiva, 10 g rostlinného tuku light, polotučný bílý jogurt s kousky čerstvého ovoce

Svačina - 200 ml neochuceného polotučného mléka nebo 2 plátky křehkého chleba se sýrem a zeleninou

Oběd - kuřecí přírodní řízek na houbách, poloviční porce rýže nebo těstovin, zeleninový salát

Svačina - sýr cottage s jablkem nebo pomazánka z polotučného tvarohu s okurkou nebo paprikou

Večeře - zeleninový salát s tuňákem ve vlastní šťávě (nebo šunkou, vejcem, sýrem) a olivovým olejem, 1 plátek křehkého chleba, 1 ovocný jogurt