Kombinace cukru a tuku (jejichž množství je v pokrmu většinou nadměrné) je nejlepší cestou, jak si vypěstovat nadváhu.

Lze ale mlsat, aniž bychom se museli obávat kil na víc? Spoustu z nás napadnou, v současnosti tolik propagované, müsli tyčinky. V obchodech se jimi plní celé regály a zákazník má možnost vybrat si z mnoha druhů, značek i chuťových variant. Jak se v nich vyznat? Pro koho jsou které vhodné? Lze je používat i v rámci redukční diety? Na tyto otázky jsme se zeptali fitness trenéra Petra Vanického, který se zabývá výživou a tvorbou jídelníčků pro své klienty již několik let.

Z čeho se tyčinky vyrábějí a jaké živiny obsahují?

Většina müsli tyčinek v českých obchodech je vyrobena z kombinací ovesných, sójových a pšeničných vloček, extrudované kukuřice a rýže, pšeničných klíčků, amarantu, sušených jablek a dalšího sušeného ovoce, rozinek, lískových oříšků, rostlinného tuku a lecitinu. Spojovacím materiálem je maltózový sirup. Některé obsahují cukr nebo med, jiné doslazovány nejsou. To je velmi důležité především pro diabetiky a osoby, které si hlídají váhu. Proto doporučuji vždy velmi pečlivě sledovat a číst přesné složení výrobku. Na každém výrobku musí být uvedena i kalorická hodnota výrobku a poměr jednotlivých složek, tedy - tuků, cukrů a bílkovin. Jejich množství se může u jednotlivých druhů i značek velmi lišit. Mezi alergiky je mnoho lidí, kteří nesnášejí oříšky a jejich konzumace u nich vyvolá silnou reakci, i pro ně tedy platí upozornění pečlivě sledovat složení tyčinky.

Jaké druhy nabízí obchod?

V posledních letech se nabídka velmi rozšířila a každý si může vy brat podle svých chuťových zálib, ale i v závislosti na zdravotním stavu či dietě. Nejznámějšími výrobci müsli tyčinek jsou firmy Pragosoja, Úsovsko, a. s., Rupa a Ekofrukt. Zákazníci se mohou rozhodnout pro čistě ovocné tyčinky, s polevou (čokoládovou nebo jogurtovou) nebo obohacené o různé vitaminy, minerály či jiné doplňky výživy (např. L-karnitin, guaranu - látky podporující spalování tuků).

V čem vidíte největší význam müsli tyčinek?

Především ve vysokém obsahu vlákniny. Ta je potřebná pro správnou činnost trávicího systému. Přispívá k tomu, že člověk nepřibývá na váze, není ohrožován vysokým krevním tlakem, vysokou koncentrací cholesterolu v krvi, urychluje peristaltiku střev a tím působí i proti rakovině tlustého střeva. Navíc dodává pocit sytosti.

Lze říci, že müsli tyčinka je "dietní" pochoutkou, kterou můžeme zařadit do jídelníčku i v rámci redukční stravy?

Nízkokalorickou potravinou rozhodně není, stačí se podívat na energetickou hodnotu a snadno zjistíme, že její množství je jen nepatrně menší než u klasických cukrovinek. To se týká i množství tuků. Určitě je ale lepší sníst ke svačině jednu müsli tyčinku o hmotnosti 25 g než stejné množství čokolády či sušenek.

Je třeba si uvědomit, že müsli tyčinka obsahuje především cukry, které se do krve uvolňují pomaleji, a proto nám pocit sytosti vydrží déle. Navíc je zde již zmiňovaná vláknina. Také obsah vitaminů a minerálních látek je u müsli tyčinky vyšší. Osoby, které si hlídají váhu, by si měly vybírat tyčinky bez polev, s žádným nebo jen nízkým obsahem oříšků a s co největším podílem ovocné složky. Některé druhy již přímo v názvu nesou určení pro redukční dietu.

Pro koho jsou nejvhodnější?

Müsli tyčinky jsou příkladem zdravého složení stravy. Jejich cílem není nahrazovat hlavní jídla, ale jsou jejich vhodným doplňkem. Jejich kalorická hodnota se pohybuje od 300 do 800 kJ, to je množství, které bychom měli sníst mezi hlavními jídly. Výborné jsou především pro děti, sportovce či osoby vykonávající fyzickou práci. Pomáhají při zácpě a v prevenci proti kardiovaskulárním chorobám a rakovině tlustého střeva. Pro obézní je možno je doporučit jako "menší zlo" proti klasickým cukrovinkám, pokud je přepadne chuť na sladké. Vždy je však nutné přihlédnout k jejich kalorické hodnotě. Müsli tyčinky bez polevy můžeme doporučit i diabetikům 1. typu, kteří se léčí intenzifikovaným inzulínovým režimem, jsou zcela kompenzováni a mohou mít tzv. liberalizovanou dietu. Lze je doporučit místo jídla o hodnotě 20 g sacharidů. Diabetik by se měl hodinu po jídle přesvědčit o hodnotě své glykémie.