U těch, kteří konzumovali hodně potravin bohatých na karotenoidy, se snížilo také riziko dalších kardiovaskulárních onemocnění srdce, a to až o polovinu.

Podle profesora Gerharda Rechkemmera, ředitele Ústavu nutriční fyziologie v německém Karlsruhe, není náhodou, že Italové, kteří jedí až pětkrát víc rajčat než Němci, trpí méně srdečními záchvaty a mozkovými mrtvicemi. I když jenom v rajčatech to samozřejmě být nemusí.

Záludné zplodiny látkové výměny

Karotenoidy dodávají ovoci a zelenině jejich charakteristickou barvu. Patří mezi významné antioxidanty. Tedy látky, které neutralizují záludné volné radikály. Ty vznikají jako přirozené zplodiny látkové výměny. Ve zvýšené míře se tvoří v organismu starších lidí nebo v těle lidí, kteří žijí nezdravě: přejídají se, mají málo pohybu, zažívají silné stresy atd.

Pokud se ve zvýšené míře začnou oxidovat například částice cholesterolu, může to vést ke kornatění tepen. Jestliže volné radikály napadnou DNA (genetický kód v buněčném jádru) mohou vyvolat mutace buněk a spustit tak jejich zhoubné bujení, tedy rakovinu.

Na infekce i zhoubné nádory

Z toho je zjevné, jak důležitá je role antioxidantů. Bez nich bychom během několika měsíců zemřeli na různé infekce, případně na zhoubné nádory. Tělo se bez nich neobejde. Ve zvýšené míře je potřebuje hlavně tehdy, když svůj organismus přetěžujeme. Získáváme je zejména z ovoce a zeleniny. Ale také z rostlinných olejů, tučných ryb, mléka nebo některých mléčných výrobků a řady dalších potravin. Nejvýznamnějšími antioxidanty jsou vitamíny A, C a E, z minerálů pak měď, mangan, selen a zinek.

Přehlednou tabulku antioxidantů a potravin, které je obsahují, najdete například v knize Jídlo jako jed, jídlo jako lék (Reader's Digest). Ale lze se o nich poradit také s dietní sestrou, která je v každé nemocnici. Ta může ze spektra potravin vybrat takové, které budou optimální vzhledem k vašim potížím i finančním možnostem.

Neznámý lykopen

Nejvýznamnější karotenoid, který rajčata obsahují, se jmenuje lykopen. Náš organismus ho nejvíc získá z vařených rajčat (hodně je ho také v rajčatové šťávě). Ze syrových rajských jablíček ho získáme nejvíc, když je použijeme třeba do salátu, do kterého přidáme olej, nejlépe olivový. Ten využití lykopenu zvyšuje.

Podle autorů knihy Léčivá moc vitamínů, bylin a minerálních látek (Reader's Digest) si hodně vědců myslí, že lykopen blokuje tvorbu škodlivého cholesterolu, který vyvolává kornatění cév a je jednou z příčin hypertenze, infarktů, mrtvic nebo dalších kardiovaskulárních potíží.

Vědci se také domnívají, že se lykopen významně podílí na snížení hrozby rakoviny. K této hypotéze je dovedly například závěry výzkumu 47 000 mužů ve věku 45 až 75 let. Trval osm let a zkoumal vliv určitého typu stravování na zdraví. Například u mužů, kteří jedli dvakrát až desetkrát týdně jídla obsahující rajčata, se snížil výskyt rakoviny prostaty až o 24 až 36 procent.

Jedlíci rajčat žijí asi zdravěji

Tým odborníků vedený dr. Edwardem Giovanuccim z Lékařské fakulty Harvardovy univerzity udělal megastudii na základě analýzy výsledků 72 studií. V 35 z nich konstatovali jejich autoři, že vyšší konzumace rajčat - nebo výrobků z nich - snížila výskyt všech druhů rakoviny v průměru o 40 procent. Incidenci rakoviny konečníku snížila až o 60 procent. Méně však bylo také zhoubných nádorů plic a žaludku, menší pokles vědci zaznamenali u zhoubných nádorů slinivky břišní, prsu, děložního čípku a dalších druhů karcinomů.

Vědci však zároveň připustili, že se na těchto pozitivních číslech mohly podílet i další faktory. Většina lidí, kteří jedí hodně rajčat, a vůbec zeleniny, zřejmě žije i jinak zdravěji než ostatní.

To je velmi důležitý postřeh. Protože ani racionální výživu nelze zjednodušit jenom na pouhé pojídání rajských jablíček, jakkoli příznivé efekty tato zelenina prokazatelně má.