Britské i americké příručky o předcházení srdečním chorobám doporučují pětkrát týdně provozovat po dobu 30 minut přiměřeně intenzívní fyzickou aktivitu. Svižná chůze je podle nich zárukou oddálení předčasné smrti i srdečních chorob.

Předčasnou smrt či infarkt oddalují namáhavá cvičení

Poslední výzkumy však zjistily, že pouhá půlhodina takového pohybu nestačí. Opravdu pozitivní výsledky se údajně dostavují pouze při opravdu pořádném cvičení. Závěry výzkumu vycházejí z testování 2000 mužů z Walesu, kterým bylo mezi 45 a 59 lety.

Žádný z těchto mužů neměl zjevné zdravotní problémy, když byl prvně vyšetřován. Během deseti let následujících od začátku pozorování 252 ze sledovaných mužů zemřelo. Více než tři čtvrtiny z nich zemřeli v důsledku srdečních chorob a mrtvice. Nejvíce předčasných úmrtí se objevilo u mužů s nejmenší fyzickou aktivitou. Naopak ti, kteří provozovali nejtěžší fyzické aktivity, měli nejmenší pravděpodobnost úmrtí. U mužů se středně náročnou a pravidelnou fyzickou aktivitou nebyl vysledován žádný vliv na oddálení srdečních chorob.

Kritickým faktorem se ukázal být stupeň provozované fyzické aktivity, spíš než množství vydané energie. Z 20% těch mužů, kteří pravidelně provádějí náročná cvičení, ale vydají denně pouhých 54 kalorií energie, bylo 47% méně náchylných k předčasnému skonu a 62% méně náchylných k srdečnímu onemocnění.

Muži, kteří denně vydají mezi 16 a 53 kilokaloriemi, měli v 16% menší pravděpodobnost předčasného úmrtí a v 27% menší pravděpodobnost srdeční choroby. Výdej 54 kilokalorií energie se rovná asi 9 minutách joggingu nebo 7 minutám chůze po schodech.

Naproti tomu muži, kteří pravidelně provozují lehčí až středně těžká cvičení s průměrným energetickým výdejem 343 kilokalorií, což se rovná asi tak 90 minutám procházky nebo hodině společenského tance, nebyli před rizikem předčasného úmrtí nijak chráněni.

S namáhavým cvičením začít až po lékařské konzultaci

Vedoucí výzkumného týmu Královské univerzity v Belfastu, doktor John Yarnell, BBC k výsledkům studie řekl: "Fyzická cvičení mohou pomoci redukovat rizika srdečních onemocnění tím, že zlepší roztahování artérií, ale lehká cvičení asi nejsou pro dobrou fyzickou kondici dostatečná."

Doktor Yarnell navíc dodal, že pozitivní efekt se zdála mít pouze opravdu namáhavá cvičení. Varoval však, že lidé, kteří neprovozují ani lehkou fyzickou aktivitu by se neměli do namáhavé pouštět bez předchozí lékařské konzultace. Řekl, že je rozumné, aby se námaha zvyšovala postupně.

Belinda Lindenová z Britské nadace pro srdeční choroby (British Heart Foundation) řekla, že rady v současných příručkách byly postaveny na výsledcích dosavadních rozsáhlých výzkumů.

"Naše rady byly uzpůsobeny tak, aby byly dosažitelné pro většinu lidí. Přestože uznáváme, že intenzívní fyzická aktivita zaručuje maximální ochranu pro srdce, stále se domníváme, že moderovaná námaha v rámci pěti půlhodinek týdně má na zdraví také pozitivní účinky. Pořád ještě není dostatek důkazů o tom, že by dosavadní doporučení nebyla vhodná," uvedla Belinda Lindenová.