Vedoucí této ordinace, MUDr. Ludmila Lázničková, se svěřila Katolickému týdeníku, že tam nabídne gynekologické služby v souladu s křesťanskými hodnotami a s Desaterem. Trochu mi to připomíná dávný spor s jednou kolegyní. Posteskla si v odborném časopise nad zkázou mravů. A deklarovala svůj odpor k osobám nakaženým sexuálně přenosnou nemocí. Léčila je s krajní nechutí. A takto postiženým pacientkám, které si svou nemoc zavinily hříšným životem, nikdy neopomenula dát najevo své pohrdání.

Paní doktorka Lázničková zase považuje za "nejzjevnější formu neúcty k životu" nabídku antikoncepce a praktik umělého oplodnění. Dobře ví, jak to vypadá v čekárnách a za dveřmi všech gynekologických ordinací. Takže ve své ordinaci nepřipustí tyto vynálezy ďáblovy. Navíc vyzývá věřící k modlitbám za to, aby se jí dílo podařilo. To, že nebude doporučovat antikoncepci, asi spousta věřících pochopí. Proč však do své klatby zahrnuje také metody umělého oplodnění, třeba manželského, nad tím už zůstává stát i křesťanský rozum.

Paní doktorka má trochu obavu z toho, že s ní zdravotní pojišťovny neuzavřou smlouvu. I když to prý není "na pořadu dne". Protože do začátku července chce sehnat od věřících 150 000 Kč na nejnutnější vybavení ordinace. Její obavy jsou však asi oprávněné. Opravdu bych rád viděl zdravotní pojišťovnu, která by souhlasila s takto okleštěnou péčí. Pokud gynekolog odmítá antikoncepci a asistovanou reprodukci, připomíná venerologa, který odmítá léčit kapavku. Nebo urologa, který odmítá obřízku. Anebo chirurga, který neuznává operaci tříselné kýly.

Místo ultrazvuku modlitba

Pokud se výhrada týká umělého potratu, je pochopení namístě. K tomuto výkonu opravdu nemůžeme nikoho nutit. Takže i gynekolog si může umýt ruce nad tímto problémem. Jako Pilát Pontský. Provádění tohoto neradostného výkonu však zbude na kolegy. Poněvadž žena má nárok na dobrovolný potrat. Dokonce ze zákona.

Připomnělo mi to zkušenosti s jednou mladou zdravotní sestrou, se kterou jsem se setkal ve své praxi. Nešly jí pod nos neestetické zapáchající úkony u ležících pacientů. Dopadlo to samozřejmě špatně. Nebylo k tomu potřeba ani vrchní sestry. Krátký proces s ní udělaly její kolegyně.

Fundamentální katolíci, kteří odmítají antikoncepci a asistovanou reprodukci, si většinou nevolí povolání gynekologa. Stejně jako svědci Jehovovi nehledají zaměstnání na transfúzní stanici. Ortodoxní vegetariáni se vyhýbají práci na jatkách. A odpůrci atomové energie asi nebudou zastávat místo dispečera v Temelíně. Plánovaná brněnská gynekologická ordinace bude proto připomínat právní poradnu, jejíž vedoucí neuznává nejméně jednu třetinu platných zákonů. Není divu, že se podle Katolického týdeníku toto specializované pracoviště obejde i bez ultrazvuku. Je zbytečně drahý. Prý postačí modlitba.

Také mi stačil před třiceti lety v poradně pro těhotné dřevěný stetoskop. A můj dědeček nepotřeboval v roce 1905 antibiotika. Dokonce ani rentgen. A to se, prosím, nemodlil, protože už před těmi sto lety vystoupil z církve. V té době to pro venkovského lékaře představovalo hrdinský čin.