"Pokud ta informace byla sdělována s vysokou pravděpodobností a je to průkazným způsobem zdokumentováno, pak spotřebitel může právem uplatňovat reklamaci a žádat sjednanou částku zpět, anebo žádat slevu," řekl předseda Sdružení na obranu spotřebitelů František Lobovský.

V některých poradnách se budoucí maminky pohlaví svého dítěte dozvědí zdarma, jinde musí za tuto informaci zaplatit i několik set korun. Osmadvacetiletá Hanka chtěla mít jistotu, proto navštívila několik lékařů. "Tři doktoři ze čtyř mi řekli, že to bude kluk jako buk. A teď máme doma Zuzanku. Samozřejmě, že ji člověk nepůjde vrátit, ale stálo nás to docela dost peněz a ve finále to vlastně bylo k ničemu."

Spolehlivost určení plodu ultrazvukem záleží podle odborníků na týdnu, ve kterém se vyšetření provádí, na kvalitě přístroje i na zkušenosti lékaře. "Na naší klinice jde vždy o vysokou pravděpodobnost, a tak jsou i matky poučeny. Chyba je možná, ale raritní, do jednoho procenta," řekl přednosta gynekologicko- porodnické kliniky Fakultní nemocnice Motol Lukáš Rob. Sám se dosud nesetkal se stížností žádné rodičky, umí si ale představit, že by při chybě byl poplatek vrácen. Náhrada i za oblečky

Nastávající matce může vzniknout i další finanční škoda - za špatně nakoupenou výbavu. Rodiče se totiž většinou nesmíří s tím, aby jejich syn, který měl být podle ultrazvuku dcerou, měl všechny oblečky růžové, a koupí mu raději výbavičku novou. "Bylo by ale nutné domáhat se náhrady v samostatném řízení. Spotřebitel by tedy podával dvě žaloby. Jedna by byla na vypořádání vztahu v rámci reklamace, jedna žaloba by se týkala náhrady škody způsobené vadou služby," upřesnil Lobovský.

Optimální by přitom podle něj bylo, kdyby za určení pohlaví byla hrazena určitá počáteční záloha. Finanční vypořádání vztahu by pak nastalo až po ověření služby, tedy po porodu.