"Jíme-li podle svého hladu a přestaneme, když je žaludek sytý a mozek spokojený, nemáme s váhou vůbec žádné problémy," ujišťuje v příloze deníku Le Figaro doktor Jean-Philippe Zermati.

Zůstat štíhlá je úplně přirozené

"I když čas od času mlsáme, tělo si tyto přebytky instinktivně samo reguluje. Jíst bez potěšení jogurty s 0% tuku či malinkou mističku salátu, je na tloustnutí horší, než zasytit prázdný žaludek s radostí vychutnanou čokoládou," dodává lékař.

Doporučení jíst třikrát denně a povinně snídat, je podle psychiatra Gérarda Apfeldorfera pouhý mýtus. "Podíváme-li se na různé civilizace a na jejich rozdílný příděl stravy, vidíme, že váha na něm nezávisí, pokud příjem energetické hodnoty potravin nepřesahuje její výdej."

Zapomeňte na stravovací diktáty

Příznivé klima pro onu tolik potřebnou rovnováhu vytváří podle doktora Apfeldorfera jídelní rituály, pohostinnost, radost z jídla a pravidelný pohyb. Hlavním problémem jsou podle psychiatra imperativy dietologie. Stavy, kdy se člověk stále hlídá, odvažuje se jíst jen "hodné potraviny, po kterých se netloustne" a bojí se těch "zlých, po kterých se tloustne". Jakmile se dostane do takovéto situace, žije v neustálém strachu, že ztloustne, nebo že bude hladovět. Nikdo se však nedokáže neustále kontrolovat, ovládat a sám se sebou bojovat. Většina lidí to nakonec nevydrží, píše Gérard Apfeldofer ve svém díle Zhubnout, vše je v hlavě.

"Myslíme-li na jídlo jako na něco nebezpečného, naše smysly jsou úplně zmatené," říká doktor Apfeldorfer. "Po nějaké době přestane tělo rozlišovat chuť od přirozené fyziologické potřeby. Pleteme si chuť k jídlu s fyzickými prožitky nebo pocity únavy, strachu či smutku. Jídlu nakonec podlehneme," dodává psychiatr.

Zdlouhavé, ale účinné řešení

Když už člověk nedokáže rozpoznat sytost, nedokáže přestat jíst. Chceme-li zhubnout, nestačí začít jíst méně a více sportovat. Doktor Zermati tvrdí, že je potřeba, aby osoba, která si přeje zhubnout, změnila svůj styl chování a zaměřila se na své emoce, na vztah ke svému tělu a svým bližním.

Tato rada ale samozřejmě není pro ty, kteří si přejí zhubnout za měsíc. Jedná se o dlouhodobé řešení, které se možná bude zpočátku zdát neproduktivní a nepříjemné. Doktor radí, aby si každý, kdo chce zhubnout, začal vést notýsek, kam si bude zaznamenávat všechny své nutriční příjmy. Kolik čeho snědl a kdy. Je také potřeba přesně popsat, jaký měl při jídle pocit.

Díky tomu se opět naučí rozpoznat, co je chuť, hlad a sytost. Pomalinku do svého jídelníčku zahrne i démonizované pokrmy a naučí se je konzumovat beze strachu. Cílem této metody není z každého udělat modelku, nýbrž dostat člověka na jeho správnou váhu, uvádí Jean-Pierre Zermati ve své knize Zhubnout bez diety.