Rozvod může být záležitostí genetiky, tvrdí vědci

Novinky, bok

Rozvod je záležitost, která se hluboce dotýká nejen dospělých, ale i dětí. U potomků rozvedených rodičů se častěji předpokládá, že se v dospělosti také rozvedou. Donedávna se mělo za to, že největší vliv na to mají různorodé faktory, včetně životního prostředí, ale také samotný rozchod rodičů. Nově vědci přišli s tvrzením, že rozvod může být i záležitostí genetiky.

Je známo, že děti rozvedených rodičů mají v dospělosti vyšší pravděpodobnost, že se také rozvedou. A vždy se předpokládalo, že výrazný podíl na tom mohou mít případná traumata z dětství, kdy se rozváděli rodiče, a s tím možná neschopnost udržet si vztah.

U adoptovaných dětí je to ale jinak. Z toho vědci usoudili, že pravděpodobnost rozvodu může být ovlivněna genetickými faktory.

Pravděpodobnost rozvodu adoptovaných dětí se podle zjištění přibližuje více rozvodům biologických rodičů než těm adoptivním. Vliv na to nemá ani fakt, když se dítě z dětského domova dostane do harmonické rodiny. V budoucnu se u něj s větší pravděpodobností projeví vliv rodiny původní, tedy biologických rodičů.

Studii provedla americká Virginia Commonwealth University a Lund University ve Švédsku.

Za vším hledej geny

„Většina současných důkazů poukazuje na to, že dospívání s rozvedenými rodiči oslabuje závazek a mezilidské dovednosti potřebné pro manželství,” uvedla pro Independent autorka studie Jessica Salvatoreová.

„Nicméně se nezaměřují na další věc, kterou rodiče ovlivňují své potomky, a to jsou geny. A právě naše studie zjistila, že mezigenerační genový přenos může být významným faktorem následného rozvodu,” dodala.

Je ale ještě třeba více studií, které by případné genetické spojení prokázaly. Jak ale dodal spoluautor studie psychiatr Kenneth Kendler, jde už v tuto chvíli o velmi významné zjištění.